استاد مدرسه علمیه الزهراء(سلاماللهعلیها) گرگان:
مباهله آشکارشدن حقانیت نبوت پیامبر(صلی الله علیه) و عظمت امام علی(علیهالسلام) است.
به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه الزهرا سلام الله علیها گرگان نشست علمی به مناسبت روز مباهله با عنوان « تبیین فضائل اهل بیت علیهم السلام با تاکید بر آیه مباهله »در جمع اساتید و کارکنان این مدرسه برگزار گردید.
در این نشست علمی لادن یونسی بااشاره به آیه ۶۱ سوره آل عمران گفت: مباهله زمانی هست که دو طرف دعوا برای اثبات حقانیت خود و دروغگویی طرف مقابل به درگاه خدا تضرع و زاری و دعا می کنند .
وی با بیان اینکه مباهله با شکوهترین جلوه از حقیقت جاودانى اسلام است. زیرا در مباهله حقانیت نبوت پیامبر بزرگ اسلام و آئین حیات بخش و همچنین عظمت مقام على علیه السلام و خاندان پاکش آشکار مىشود.
استاد مدرسه علمیه الزهرا(س) در مورد نظر مفسران شیعه و اهل سنت گفت: اهل تسنن در تفاسیر شان از جمله تفسیر طبری، بیضاوی ، ابن کثیر و تفسیر سیوطی حضورهمه پنج تن را به همراه پیامبر نقل کرده اندولی اسامی آنها را ناقص نقل کرده و نام علی (ع) را نیاورده اند.
یونسی با اشاره به اینکه مفسران شیعه حضور و همراه بودن اهل بیت را فضیلت بزرگ قلمداد کرده و حضور آنها را دلیلی برای اثبات حقانیت اهل بیت و شایستگی آنان برای خلافت بیان کردند گفت : آیه مباهله بهترین آیه در زمینه اثبات حقانیت امیرالمومنین علیه السلام و فرزندانش در مصداق اهل بیت بود .
وی با بیان اینکه کلمه انفسناکه از پیامبر صلوات الله علیه صادر شده است مصداق اتحاد وجودی و نفسی حضرت علی علیه السلام با پیامبر صلوات الله و پیشوایی امت اسلام است.
استاد مدرسه علمیه الزهرا(س) در پاسخ به اشکال ابن تیمیه که می گوید: این که پیامبر اسلام این چهار نفر را همراه خویش به مباهله آوردند مقصود حضرت اجابت دعا نبوده زیرا که دعای پیامبر به تنهایی کافی بود گفت: اولا اگر مقصود حضرت اجابت دعا نبود خدای متعال از پیامبر نمی خواست که اینها را برای مباهله بیاورد در حالی که از آیه چنین استفاده میشود حضور آنها مورد نظر و خواست خدا بود و ثانیاً با توجه به کلمه نبتهل ضمیر متکلم مع الغیر بکاررفته نشاندهنده این است که اینان در مباهله دخالت دارند و ثالثاً سخن ابن تیمیه اجتهاد در برابر نص است زیرا بر اساس برخی از روایات وارد شده پیامبرفرمودند که من دعا می کنم و شما آمین بگویید.
یونسی در ادامه به بیان فضائل اهل بیت که در آیه مباهله نهفته هست پرداخت و گفت : اولین دلالت آیه مباهله این است که اهل بیت رسول خدا ، محبوب ترین افراد نزد او هستند زیرا در آیه ابنائنا و نساءنا و انفسنا بیان شده است و دوم اینکه پیامبر اکرم صلوات الله به اهل بیت فرمود: هرگاه من دعا کردم شما آمین بگویید این که این افراد را برای مباهله که موضوع حساسی است و احتیاج به دعا دارد با خود آورد دلالت بر افضلیت آنها بر دیگران دارد.
استاد الزهرا(س) گرگان اینکه در آیه خداوند امام علی علیه السلام را نفس و جان رسول خدا معرفی کرده ؛ بلند ترین و بهترین تعبیری دانست که میتوان در شأن حضرت آورد و مراداز انفسنا در این آیه خود پیامبر نیست چرا که انسان خودش را دعوت نمیکند بلکه مراد، امام علی(ع) است و منظورازنفس ، نفس پیامبر حقیقتاً نیست بلکه منظور این است که این نفس با آن نفس در تمام وجوه برابر باشد وتنها دو چیز خارج شده است یکی نبوت ودیگری افضلیت .
یونسی مراد از واژه نساءنا را فاطمه زهرا(س) دانست وگفت :در تفسیر های متعدد مطرح شده که منظور در اینجا دختر رسول خدا صلی الله علیه است و زنان پیغمبر را شامل نمی شود چرا که اگر اینگونه بود باید همراه حضرت بودند و همراه بودن امام حسن وامام حسین علیهما السلام دلیل دیگری بر حقانیت امامت از نسل فاطمه زهرا(س) است که فرزندان دختر هم میتواند به عنوان نسل باشد
وی در پایان اشاره کرد: با تعمق در منابع اسلامی مشخص می شود مصداق بودن پنج تن آل عبا برای آیه مباهله یکی از مسلمات تاریخی و حدیثی است و آیه مباهله فضیلتی مهم برای اهل بیت پیامبر شمرده میشود و میتوان از این طریق امامت آنان را ثابت کرد .
آخرین نظرات