تمام حرکتها و جنبشهای تحولآفرین در عالم ناگزیر از زمینه چینی و آماده سازی و فراهم آوردن شرایط متناسب با آن تحول خاص بوده است و میزان این مقدمات و زمینه چینیها بستگی تام به میزان عمق و گستره آن حرکت تحولی داشته است. گاهی برای به ثمر نشستن یک حرکت انقلابی، انسان های بسیاری در طول زمان های طولانی دست به دست هم داده اند و سینه به سینه اقدامات و کوشش های خود را به هم پیوند دادند تا پس از یک دوره بس طولانی نهال آن حرکت به ثمر نشسته و همگان از میوهها و ثمرات آن بهرهمند شدهاند.
بزرگ ترین و بی همتا ترین حرکت انقلابی و تحول آفرین در طول تاریخ نهضت انبیا عظام سلام الله علیهم اجمعین بوده است که بر طبق اصول دقیق و برگرفته از وحی الهی از ابتدای زندگی بشریت آغاز شده و در مسیر اصلاح حیات دنیوی و اخروی، رنجها و مرارت های بسیاری را تحمل کرده و لحظهای از این حرکت خستگیناپذیر شانه خالی نکردند. بزرگترین و مهمترین هدف این نهضت بر پایه توحید و خداپرستی و قسط و عدالت در گستره پهناور زمین بوده و جان انسان های بی شماری در طریق این مقصود فدا شده است. پیامبران الهی و شاگردان آنها همگی حلقات یک زنجیر به هم پیوسته بوده اند به طوری که وقتی به تاریخ حرکت های انقلابی انبیا الهی و اوصیای آنها و دست پرورده های مکتب آنها نظری بیافکنیم مشاهده میکنیم که یک فکر و یک ایده همه این حلقه ها را یک به یک به هم پیوند داده و در رسیدن به هدف و مقصد نهایی خود آنها را مو به مو در زمان خاص خود به کار گرفته است تا، نتیجه نهایی حاصل شود.
حرکت انقلابی حضرت فاطمه معصومه سلام الله و تحمل مصائب و رنج های بسیار، از جانب آن بانوی بی همتا فقط و فقط در قالب این زنجیره متصل به هم، قابل تجزیه و تحلیل و موشکافی می باشد.
اگر بگوییم آن بانوی مطهر رهبری و مدیریت یک حرکت تاریخساز و تحول آفرین را در عمر کوتاه خود به عهده داشته است سخن به گزاف نگفته ایم؛ چرا که حرکت او پیوند دادن نهضت حضرت رسول اکرم صلی الله و ائمه اطهار به قیام فراگیر حضرت ولی عصر عجل الله بوده است. این که قیام و نهضت حضرت امام خمینی از شهر قم و از جنب حرم پاک و روحانی آن بانوی گرانقدر شکل گرفت و به اقصی نقاط عالم رسید و پس از چهارده قرن از ظهور اسلام پیام آن را به گوش انسان ها رساند و زلزلهای در عالم مستکبران و زورگویان ایجاد کرد و اینکه اکنون قم قلب عالم تشیع و جهان اسلام و نوای علوم اهل بیت و مدینه فقه و اجتهاد لقب گرفته است همه و همه از ثمرات آن حرکت عظیم بوده و در این مسئله تردیدی جایز نیست.
در کتاب الغدیر حدیثی ذکر شده که به حدیث فواطم مشهور است که امام صادق علیه السلام در آن وقتی شهر قم را به عنوان حرم اهل بیت ذکر می کند مشخصه آن را حضور آن بانوی بزرگوار و دفن او را در آن شهر می دانند در حالی که فرزندان بسیاری از ائمه اطهار در این شهر مدفون می باشند و همین برای عظمت معنوی حضرت فاطمه معصومه و اهمیت حرکت ایشان و ساکن شدن ایشان در قم کافی است.
جلوه های مدیریتی حضرت معصومه را می توان به این ترتیب نام برد: .
زمان مناسب برای حرکت و الگوی برنامه ریزی ، مدیریت علمی آن حضرت، رسوایی حکومت جور عباسی، مدیریت بحران، مدیریت معنوی
منبع: برگرفته از مقاله: « رویکردی نو به حرکت فاطمه معصومه از حجاز به ایران»
رضا خانجانی نشریه مدیریت در اسلام شماره 8
https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/197367/
آخرین نظرات