رهآورد وجود مبارک حضرت وليّعصر
کاري که وجود مبارک وليّعصر(ارواحنا فداه) ميکند فراوان است اما عنصر محوري آن دو يا سه امر مسلّم است: قرآن و مکتب عترت طاهرين که عِدل قرآن کريماند و قرآن ناطقاند آن را برجستهترين مکتب و والاترين مرام قرار ميدهد.
اولين کار وجود مبارک حجت ابن الحجج البالغه(عليهم الصلاة و عليهم السلام) اين است که مکتب اسلام را جهاني ميکند؛ يعني ﴿وَ كَلِمَةُ اللَّهِ هِيَ الْعُلْيا﴾ را عملي ميکند، ﴿لِيُظْهِرَهُ عَلَي الدِّينِ كُلِّهِ﴾، ﴿وَ لَوْ كَرِهَ الْكافِرُونَ﴾، ﴿وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ﴾، ﴿وَ كَفَي بِاللَّهِ شَهِيداً﴾ را عملي ميکند، «الْإِسْلَامُ يَعْلُو وَ لَا يُعْلَي عَلَيْه»که به حسب ظاهر جمله خبريه است ولي در حقيقت جمله انشائيه است .
امام زمان (عج) همزمان که در صدد برجستهکردن مکتب جهاني اسلام است. جامعه را هم به بهترين تمدن ميرساند. اگر در بخش پاياني سوره مبارکه «بينه» آمده است که ﴿خَيْرُ الْبَرِيَّةِ﴾ بهترين تمدن، تمدن اسلامي است. بهترين متمدنان مسلمانان هستند براي اينکه اسلام به همه جوانب آن توجه و عمل شده است. سرّ اين دو موفقيت آن است که اين جامعه را ﴿خَيْرُ الْبَرِيَّة﴾ کرده است و جامعه را عقلاني کرده است با جامعه عقلاني، هم ﴿كَلِمَةُ اللَّهِ﴾، ﴿الْعُلْيا﴾ ميشود و هم مکتب اسلام ﴿لِيُظْهِرَهُ عَلَي الدِّينِ كُلِّه﴾ ميشود.
اگر مردم عقلاني نينديشند، در بخش انديشه گرفتار گمان و خيال و وهم می شوند ﴿إِنْ يَتَّبِعُونَ إِلاَّ الظَّنَّ﴾ و در بخش انگيزه؛ مبتلا به هوس و هوی می شوند﴿وَ ما تَهْوَي الْأَنْفُسُ﴾ ، در بخشهاي علم به جاي علم با گمان عمل کنند، در بخشهاي عمل به جاي عدل و عقل به هوی عمل کنند. چنين جامعه اگر رهبري مثل علي بن ابيطالب(صلوات الله و سلامه عليه) هم داشته باشد موفق نيست کما اينکه نشد.
داشتن رهبر والايي چون علي(صلوات الله و سلامه عليه) يک طرف قضيه است، مادامي که مردم در بحثهاي علمي عالمانه نميانديشند بلکه روي گمان فکر ميکنند ﴿إِنْ يَتَّبِعُونَ إِلاَّ الظَّنَّ﴾ و در بخشهاي عمل به جاي عدل و عقل به وهم و به هوي و هوس عمل ميکنند.
اين جامعه ولو رهبر آن علي بن ابيطالب(صلوات الله و سلامه عليه) باشد کامياب نيست؛ ولي وقتي جامعهاي عقلاني شد در بخشهاي انديشه به علم و تحقيق عمل کرد در بخشهاي انگيزه به عقل و عدل عمل کرده است، اين همان ملت و امت وجود مبارک وليّعصر(ارواحنا فداه) خواهد بود که اسلام ناب را القا ميکند مردم در اثر عقلانيت ميپذيرند آنگاه همزمان هم مکتب بالا ميرود و هم ملت متمدن خواهد شد.
بهترين تمدن طبق وعده قرآن کريم، تمدن اسلامي است که با فرهنگ عدل و عقل پيش ميرود و هيچ امتی و جامعهاي مثل اينها نخواهد بود ﴿خَيْرُ الْبَرِيَّةِ﴾
اميدواريم ذات أقدس الهي طلوع و ظهور آن حضرت را زمينه تمدن جهاني بشر و عقلانيت جامعه و تحقق عيني رهآورد قرآن و عترت(عليهم السلام) قرار بدهد.
در زمان غيبت هم عرض ادب کردن، انتظار داشتن، حضور داشتن، ظهور داشتن، دعا کردن، به وظيفه عمل کردن همه اينها سهم تعيين کنندهاي دارد اما وقت آن را فقط ذات أقدس الهي ميداند «و لا غير»، مصلحت به دست اوست.
منبع:
http://news.esra.ir/web/office/ پیام آیت الله العظمی جوادی آملی به مناسبت فرارسیدن نیمه شعبان (1441)
آخرین نظرات