استاد مرکز تخصصی الزهرا(سلام الله علیها) گرگان گفت: راه ورود به عرفان الهی، معرفت نفس است.
به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه الزهرا(س)گرگان؛ حجة الاسلام و المسلمین جناب آقای عبدالله شاهینی در نشست علمی که در جمع شماری از اساتید و کارکنان مدرسه علمیه و عالی الزهرا(سلام الله علیها) گرگان به مناسبت عید غدیر برگزار شد، به بحث پیرامون «عرفان امام علی(علیهالسلام)» پرداخت و با استناد به حدیثی از پیامبر مکرم اسلام(صلیاللهوعلیهوآله) «امام علی(علیهالسلام) را فنای فی الله» خواند که این اوج مقام عرفانی یک انسان است.
وی در ادامه به دو شاخصه امام علی(علیهالسلام) اشاره و خاطرنشان کرد: انسان به مقام عرفان الهی نمی رسد جز اینکه این دو شاخص را شناخته و در خود پیاده کند.
استاد حوزه، معرفت نفس و اخلاص در عبادت را از شاخصه های مهم امیرمومنان علی(علیهالسلام) برشمرد و اضافه کرد: راه ورود به عرفان الهی، معرفت نفس است، اگر انسان بخواهد به آفاق برسد باید از درون برسد، چراکه اگر انسان خود را نشناسد، ولو به کهکشانها هم برود، اسیر درون خود است.
آقای شاهینی، عدم معرفت نفس را یکی از مشکلات بشر امروز دانست و با استناد به آیه 53 سوره فصلت تصریح کرد: دنیای مدرن امروز علیرغم پیشرفتهای بسیاری که در تسخیر جهان پیرامون داشته به کجا رسیده و چقدر توانسته آفاق را تسخیر کند؟
وی، شناخت نفس و محاسبه و مراقبت از آن را شرط رسیدن به توفیقات بسیاری برشمرد و با اشاره به آیه 105 سوره مبارکه مائده، ایمان و عرفان را توامان شرط رسیدن به مقام قرب الهی دانست.
مبلغ حوزه، در بحث از شاخصه اخلاص امام علی(علیهالسلام) افزود: اوج اخلاص عابد در عبادت ، این است که از همه تعلقاتی که پیرامون خود دارد رها شده و رو به قبله خدا کند، البته باید توجه داشت که خلوص در عبادت با قصد در عبادت متفاوت است.
آقای شاهینی، با استناد به کلام شیخ مفید در کتاب امالی، حدیث دوم توضیح داد: از امام علی(علیهالسلام) پیرامون آیه شریفه «أَلا إِنَّ أَوْلِياءَ اللَّهِ لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ» سوال شد که مراد از اولیاءالله چه کسانی هستند؟ حضرت فرمودند: «اولیای الهی کسانی هستند که اخلاص در عبادت دارند» به ظاهر اکتفا نکرده و سختی و سوزانندگی گناه را می بینند.
وی در پایان بر مراجعه و مطالعه کتاب نهج البلاغه و ضرورت شناخت و شناساندن شخصیت امام علی(علیهالسلام) تاکید کرد.
آخرین نظرات