“به گزارش معاونت پژوهش موسسه آموزش عالی حوزوی الزهراء(س) گرگان اولین پیش نشست همایش هویت عصری زنان در آینه قرآن و حدیث با موضوع «استقلال حقوقی زن در الگوهای سه گانه» در تاریخ 15 اسفند 1401 برگزار گردید.
در ابتدای این نشست خانم پاکمنش از طلاب سطح 4 این موسسه گفت:اسلام در روابط حقوقی و خانوادگی فلسفه خاصی را در نظر دارد. آنچه در چهارده قرن گذشته وجود دارد با آن مغایرت دارد و با آن چیزی که در جهان امروز می بینیم نیز مطابقت ندارد از نظر اسلام زن و مرد هر دو انسان هستند و از حقوق انسانی متساوی بهره مند هستند اما با توجه به اینکه خلقت آنها یک جور نیست طبیعت جهان برای آنها یکنواخت نیست لذا حقوق و تکالیفی و مجازات هایی که برای آنها در نظر گرفته می شود مشابهتی با هم ندارد در دنیای غرب سعی کردند این تفاوتها را در نظر نگیرند و قوانین را وضع کنند و داعی دار این باشند که حق زن را به رسمیت شناختند.
طلبه سطح 4 این موسسه در ادامه گفت: در حالی که اسلام با توجه به تفاوت هایی که بین خلقت زن و مرد وجود دارد اینها را در نظر گرفته و استقلال اقتصادی به زن داده اما در غرب طمع سرمایه داران، باعث شد قوانینی را برای زنان وضع کرده و زنان را تبدیل به کالا کنند.
درادامه این نشست استاد حکمت نیا به عنوان ارائه دهنده بحث گفت: تعبیر حق زندگی کردن آنگونه که خود انسان می خواهد در حقوق و تعبیر اصل خودمختاری و استقلال یعنی سرنوشت ما به دیگران مربوط نیست در فلسفه آیا قابل دفاع است و تا چه اندازه درباره نوع زندگی و رفتارهای خود استقلال در تصمیم داریم.
عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق در ادامه گفت: به لحاظ مدل تصمیم گیری درباره زندگی استقلال فلسفی را بحث میکنیم بعد حقوقی را نتیجه میگیریم و منظور از بحث خودمختاری در اینجا بحث جنسی، بدن، امور مربوط به شخصیت، امور مربوط به روابط و امور مربوط به اطلاعات می باشد و طرف مقابل آن یا انسان های دیگر هستند یا دولت است و پیاده کردن امر به معروف و نهی از منکر توسط دولت و مردم نیز در اینجا با مشکل مواجه می شود.
وی اظهارداشت: سهل انگاری در حرکت به سوی خدا یک سخت ا نگاری در زندگی انسان ایجاد می کند.
استاد حکمت نیا در ادامه برای حل مسئله به توضیح یک اصل ساده انگارانه پرداخت و گفت: در مقابل اصل خودمختاری تسلیم شویم و دینداری انفعالی را سامان بدهیم و یک زندگی مسالمتآمیز بدون مخمصه را مدیریت کنیم که در این صورت وقتی به مفاهیم دینی مراجعه میشود این بحث با مباحثی همچون ارشاد جاهل و امر به معروف و نهی از منکر مجازات ها و تحدید حدود سازگاری ندارد.
عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق در ادامه بیان کرد: در این مبحث دستگاه منفعت گرایانه، دیدگاه شخصیت که در آن کرامت ذاتی انسان را آزاد قرار داده و خود را نباید وسیله برای دیگران قرار دهد و در نظر گرفتن دستگاه الهیاتی یا وحیانی در دین مسیحیت یهودیت و اسلام که می گوید انسان خلیفه خدا در روی زمین است و مبدئی و منتهای دارد وجود دارد در بحث پوشش دستگاه منفعت گرایانه و دیدگاه شخصیت بی تأثیر است تنها دستگاهی که در این مسئله تاثیر گذار دستگاه الهیاتی است.
وی در ادامه گفت: برای استفاده از دستگاه الهیاتی در بحث وجوب پوشش و دفاع باید دید بین المللی داشت زیرا در ادبیات وحیانی در خیلی موارد اسلام با مسیحیت و یهودیت مشترک است اما اگر بخواهیم با کسانی که باورهای دینی را قبول ندارند گفتگو کنیم و ادبیات دینی را دفاع عقلانی و غیر دینی کنیم با مشکل مواجه می شویم.
استاد حکمت نیا گفت: در ادبیات فقهی، فقها در فتاویی خود اگر از قاعده «یستدل بالادله الاربعه» استفاده کرده باشند دفاع عقلی از نهاد دینی میسر است و عقل، مستقل از وحی منظور است ولی اگر پای عقل را بیرون کشیدند و گفتند «یستدل بالکتاب و السنه و الاجماع» دفاع عقلانی از آن نهاد دینی میسر نیست باید از آن دفاع دینی کرد که بسیار دشوار است.
عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق در پایان گفت: در بحث وجوب پوشش و مداخله دولت در آن آیا دولت به «یستدل بالادله الاربعه» باید استناد کند یا به «یستدل بالادله الثلاثه» که این سوالی است که باید پاسخ داده شود.
”
آخرین نظرات