به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه الزهرا(س) گرگان ، خانم ربابه کابوسی در کارگاه عفاف و حجاب که در مدرسه علمیه الزهراء(س) گرگان و با حضور طلاب سطح دو برگزار شد بیان کرد: در منابع و متون قدیم زرتشتیان، زن از جایگاه حقوقی مناسبی برخوردار نبود اما اسلام، تحول چشمگیری در جامعه آن روز، خصوصاً زندگی زنان ایجاد کرد.
وی افزود: اسلام برای زن کرامت قائل شد و در تمام شئون برای او سهمی در نظر گرفت و تساوی بین زن و مرد را مطرح کرده است.
استاد مدرسه علمیه الزهراء(سلاماللهعلیها) با استناد به آیه شریفه یک سوره مبارکه نساء تصریح کرد: اسلام همه انسانها را مخلوقات خداوند معرفی میکند که یکسان خلق شدهاند و از این جهت با هم برابر هستند و کسی را بر دیگری برتری نیست مگر به تقوا.
خانم کابوسی اضافه کرد: خلقت حوا پس از آدم معیار فرو دستی زن نیست، چون ترتّب خلقت زن بر مرد از نوع ترتّب زمانی است نه ترتّب واقعی و تکوینی، چنانچه تقدم پیامبران سلف(علیهالسلام) بر پیامبر اسلام(صلیاللهعلیهوآله) دلیل برتری آنان نیست.
وی ادامه داد: در اسلام جایگاه زن آنچنان رفیع و بلند است که از او تحت عنوان آیت الهی و نشانه خداوند یاد می شود.” و من آیاته ان خلق لکم من انفسکم ازواجا لتسکنوا الیها…" (سوره روم / آیه21)
مبلغ فعال مدرسه علمیه الزهراء(سلاماللهعلیها) گرگان با اشاره به کلامی از شهید مطهری گفت: «اسلام به روشنی بیان می کند که خداوند زمین و آسمان، گیاهان و حیوانات را برای انسان آفریده است ولی هرگز نمی گوید زن برای مرد آفریده شده است» .
خانم کابوسی خاطرنشان کرد: نگاه اسلام این است که زن و مرد نه تنها در خلقت بلکه از لحاظ ارزشهای انسانی نیز برابرند:
وی به بحث پیرامون مقایسه بین اسلام و فمنیسم در مبانی شخصیت زن پرداخت و افزود: نظریه جنسیت،نقش های جنسیتی را از مشروعیت و مقبولیت ساقط کرده و موجب شده زنان از ایفای نقشهای زنانه احساس نارضایتی نمایند بر اساس این نظریه فمینیستی ،خواه ناخواه زنان از نظر ذهنی خود به برتری جنس مرد و نقشههای مردانه حکم کردهاند.
مبلغ فعال مدرسه علمیه الزهراء(سلاماللهعلیها) گرگان با اشاره به رویکرد جنسیتی از منظر اسلام اظهار کرد:
بنا بر نظریه اسلامی مرد و زن در عین اشتراک در خصایص انسانی دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند که هویت جنسی آنها را شکل می دهد یعنی هر یک از زن و مرد در عین برابری انسانی دارای امکانات و ظرفیتهای متفاوت نیز می باشند.
خانم کابوسی بیان کرد: در اسلام بهره گیری متقابل انسان ها از یکدیگر تنها در قالب تعاون و همیاری برای تامین نیازها و وصول به منزلة اصیل انسانی مجاز و مشروع شمرده شده و در راستای تامین امنیت و اقتدار برای آحاد آن است.
وی گفت: اما در اندیشه اسلامی نظام آفرینش و خلقت انسان و جهان دارای مبدا و معادی است .بنابراین تنوع ها و تفاوت ها نشانه کاستی در کار طبیعت و خلقت نیست بلکه هر دو دقیقاً در راستای اهداف حکیمانه آفرینش است .تفاوت های تکویی کاملاً طبیعی است و جنبه اتفاقی و استثنایی ندارد. از این رو تفاوتهای زن و مرد هم تا آنجا که ریشه در الگوی جاری خلقت دارد تفاوت هدفمند و حکیمانه است.
این اصل راه ما را از قالب مکاتب غربی جدا میسازد.
استاد مدرسه علمیه الزهراء(سلاماللهعلیها) گرگان به نقش دین در قانون گذاری اشاره کرد و گفت:
احکام و شرایع الهی برخواسته از مصالح و مفاسد واقعی و ناظر به حقایق نفس الامری است بنابر این هیچ یک از احکام گزافه و بدون حکمت نیست .
خانم کابوسی بیان کرد: اسلام بر خلاف مسیحیت و بودا سعادت دنیا و آخرت را با هم و در ارتباط با یکدیگر می بیند و دنیا را در همه ابعاد زمینه پرورش و شکوفایی خصایص انسان میشمارد.
وی بیان کرد: حقیقت دین الهی را نمیتوان در انزوای روابط فردی محصور کرد تجربه نشان داده است که دین هر گاه از صحنه پرشور زندگی اجتماعی حذف شده است عملاً در روابط و مناسبات فردی و اخلاقی نیز کمترین نقش و تاثیر را دارد این اصل راه ما را از طرفداران. نهضت زنان در غرب (فمینیسم) جدا می سازد
مبلغ مدرسه علمیه الزهراء(سلاماللهعلیها) گرگان بیان کرد: فرهنگ غرب تنها به نیازهای فردی و مادی توجه دارد و از نیازهای متعالی و اجتماعی غفلت می کند اما اسلام فرد انسانی را با کلیه نیازهای مادی و معنوی مینگرد و به تاثیر مناسبات اجتماعی و خانوادگی در رشد و کمال فرد توجه دارد و ارتباط چند سویه میان فرد، جامعه و خانواده همواره مصالح اجتماعی را نیز در راستای سعادت افراد در نظر میگیرد
خانم کابوسی، هدف از آفرینش انسان را در فرهنگ اسلامی، عبودیت و بندگی خالصانه دانست و افزود: یگانه ملاک برتری، میزان قرب انسانها نسبت به پروردگار هستی است.
آخرین نظرات