به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه الزهرا(س) گرگان، میزگرد علمی با موضوع"مولفه های کلیدی در وصیت نامه امام خمینی(ره)” بصورت مجازی و با حضور جمعی از کارکنان و اساتید مدرسه علمیه الزهراء(س) گرگان در سامانه سیما برگزار شد.
در این میزگرد خانم دوست محمدیان، معاون آموزش مرکز تخصصی الزهراء(س) گرگان ذکر حدیث ثقلین را در ابتدای وصیت نامه به این علت دانست که اولا پیامبر مکرم اسلام(ص) در روزهای آخر عمر خود با ذکراین حدیث، راه سعادت انسان ها را در دو جهان برای مسلمانان و طالبان حق و حقیقت بیان نموده و حضرت امام(ره) هم به پیروی ازایشان، وصیت نامه خویش را با این حدیث آغاز نموده است.
وی، به یکی دیگر از دلایل ذکر حدیث اشاره کرد و توضیح داد: ثانیا حدیث ثقلین متواتر بین جمیع مسلمین و سند آن معتبر بوده و در کتب اهل سنت از صحاح ششگانه گرفته تا کتب دیگر آنان با الفاظ مختلف و مکرر از پیامبر مکرم اسلام(ص) به طور متواتر نقل شده و تواتر این حدیث به این شکل که در روایات اهل سنت و شیعه جمعا با ۲۶۱ سند از بزرگان شیعه و سنی نقل شده که حجت قاطع برهمه انسان ها به ویژه مسلمانان است.
استاد حوزه اضافه کرد: ثالثا این حدیث از رحلت پیامبرمکرم اسلام(ص) صحبت کرده که این مطلب از حیث عاطفی برای مسلمانان مورد توجه است.
دوست محمدیان در ادامه دلایل ذکر حدیث گفت: رابعا حدیث ثقلین سخن از قیامت و روبروشدن با پیامبر اکرم(ص) را تداعی کرده و از سوی دیگر حدیث ثقلین وصیت پیامبراکرم(ص) بوده که وصیت نامه هم از جایگاه ویژه ای برخوردار است.
وی، با استناد به کلامی از حضرت امام(ره) گفت: « اگر عذری برای جاهلان بیخبر باشد برای علمای مذاهب نیست که فردای قیامت باید جوابگو باشند» .
معاون آموزش مرکز تخصصی الزهراء(س) گرگان تصریح کرد: قرار گرفتن اهل بیت(علیهم السلام) در کنار قرآن کریم اهمیت و جاودانگی ولایت را به همگان نشان می دهد.
دوست محمدیان با استناد به آیه67 سوره مبارکه مائده که خداوند به پیامبر مکرم اسلام(ص) می فرمایند:« يا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَه» اى پيامبر! آنچه را از سوى پروردگارت به تو نازل شده است (در مورد ولايت و جانشينى حضرت على) اعلام كن واگر چنين نكنى، رسالت الهى را نرساندهاى یادآور شد: حفظ بقای اسلام و نظام به ولایت است.
وی، به علت نامگذاری حدیث ثقلین پرداخت وگفت: پیامبر مکرم اسلام(ص) قرآن کریم و اهل بیت(علیهم السلام) را به خاطر عظمت، بزرگداشت و منزلت آنها ثقلین نامیده و متابعت و پیروی کردن از این دو ثقل را سنگین وطاقت فرسا دانست.
مبلغ حوزه در ادامه به سر تقارن کتاب و عترت اشاره کرد و گفت: علت قرار دادن کتاب وعترت در کنار هم این بوده که پیامبر گرامی اسلام(ص) معتقدند اولاً رهبر بدون قانون اساسی و قانون اساسی بدون رهبر امکان ندارد در نتیجه کتاب بدون عترت وعترت بدون کتاب نمی شود ثانیا لازمه کتاب صامت ،داشتن مفسر بوده که مفسر آن اهل بیت(علیهم السلام) هستند.
دوست محمدیان به دلایل دیگری از تقارن کتاب و عترت پرداخت و بیان کرد: کشف حقایق هستی فقط از راه پیشرفت علمی حاصل نمی شود بلکه نیاز به وحی داشته و قرآن و اهل بیت(علیهم السلام) کلام پیامبر را نقل کرده و هر کدام از این دو ،حقانیت دیگری را ثابت میکند.
وی، به نحوه برخورد با قرآن و اهل بیت(علیهم السلام) در وصیت نامه حضرت امام اشاره کرد و گفت: « اکنون ببینید چه گذشته است بر کتاب خدا این ودیعه الهی و ماترک پیامبر اسلام و نیز مسائل اسف انگیزی که باید برای آن خون گریه کرد که پس از شهادت حضرت امیر شروع شد» کنار زدن مفسران حقیقی قرآن، از بین بردن آرمان مقدس قرآن(حکومت اسلامی) و دور نگه داشتن مردم از خدا، کتاب و سنت را به عنوان عوامل مهم انحراف جامعه اسلامی برشمرد.
استاد حوزه، درمان خارج شدن از انحراف را آمدن سفیران حقیقی قرآن به صحنه سیاسی و اجتماعی و آوردن قرآن به متن زندگی مردم به عنوان یک دستورالعمل زندگی در برپایی حکومت دینی دانست وگفت: وظیفه ما حفظ و نگهداری از این دوثقل می باشد.
دوست محمدیان با استناد به کلام حضرت امام(ره) گفت: «حفظ نظام جمهوری اسلامی از حفظ جان امام عصر اهمیتش بیشتر بوده زیرا که امام عصر خودش را فدای نظام اسلامی کرده و اگر غیر از این باشد باید در مقابل خدا به پیامبر و اهل بیت و امام و شهدا پاسخگو باشیم».
در ادامه این میز گرد خانم لادن یونسی استاد حوزه علمیه الزهراء(س) گرگان به بیان بخش دیگری نکات کلیدی وصیت نامه امام خمینی(ره) در مورد وظایف حوزه های علمیه پرداخت و گفت: یکی از چیزهایی که امام متذکر شده نفوذ افراد منحرف و تبهکار در حوزه ها بوده که حضرت امام (ره) معتقدند نفوذ این افراد دو اثر کوتاه مدت و دراز مدت دارد.
وی افزود: اثر کوتاه مدت آن، بدنام شدن حوزه ها با اعمال و رفتار ناشایست و انحرافی افراد هست و اثر دراز مدت آن که خطر بسیار بزرگی بوده زمانی که این افراد به مقامات بالای علمی و یا ریاستی رسیده مردم و جوانان را با کلام زیبا جذب کرده اما رفتارشان واقعی نبوده است.
استاد مدرسه علمیه الزهراء(س) به مولفه دیگر در وصیت نامه اشاره کرد و گفت: زمان شناسی با حفظ فقاهت، فقه اسلامی و سنتی است که حضرت امام(ره) میفرمایند: « باید فقه سنتی حفظ شده که انحراف ما از این فقه سنتی تحقیق و تدقیق ارکان آن را متزلزل می کند.
یونسی ادامه داد: حضرت امام(ره) روحانیت را نبض جامعه معرفی کرده که همواره چند قدم جلوتر از جامعه باید باشد که این همان معنای به روز بودن وزمان شناس بودن است.
وی خاطر نشان کرد: یکی از علومی که حضرت امام(ره) در وصیتنامه به آن اشاره داشته اهمیت داشتن علوم اخلاق، تهذیب، سیر و سلوک است.
در پایان میزگرد خانم فاطمه احمدی استاد حوزه مدرسه علمیه الزهراء(س) به موضوع مردمی بودن انقلاب اسلامی در وصیت نامه امام خمینی(ره) اشاره کرده و گفت: دیدگاه حضرت امام (ره) در وصیت نامه الهی سیاسی خویش در مورد انقلاب اسلامی، مردمی بودن انقلاب اسلامی بوده در حالی که اکثر انقلابهای دیگر عنصر اصلی مبارزه نیروهای متشکل حزبی و شبه نظامی بوده که از طریق جنگ مسلحانه کار را تمام می کردند.
وی، در بحث از سبک رهبری حضرت امام(ره) تصریح کرد: امام خمینی(ره) به واسطه ایمان، اخلاص، صداقت و عدم وابستگی به دنیا توانستند به قلب های مردم حکومت کرده که پیروی و اطاعت پذیری مردم از حضرت امام(ره) را در مراحل و مسائل مختلف دیدیم .
استاد مدرسه علمیه الزهراء(س) گرگان، مهمترین شیوه های رهبری حضرت امام (ره) را آگاهی دادن مستمر و شجاعانه در عصر خفقان با نوشتن اعلامیه ها و سخنرانی ها و افشاگری ماهیت رژیم گذشته به مردم دانست.
احمدی اظهار کرد: حضرت امام(ره) معتقد بوده که تعیین کردن سرنوشت مردم به دست خود ،عامل حرکت و تلاش و مشارکت و همکاری ملت می باشد.
وی در پایان اذعان کرد: رمز حفظ انقلاب و رمز پیروزی توجه داشتن به معنویت و توجه به خدا می باشد و حضرت امام(ره) فرمودند: « توجه به خدا را از دست ندهید که رمز پیروزی بوده و این کلید را محکم نگه دارید».
آخرین نظرات