به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه الزهرا سلام الله علیها گرگان، نشست علمی پژوهشی با عنوان مولفه های تربیت اسلامی از منظر امام علی(ع) در تاریخ99/12/6 در این مدرسه برگزار گردید.
در این نشست آقای دکتر محمد حکیمی از اساتید حوزه و دانشگاه گفت: تربیت یعنی فن و مهارت تشکیل عادتهای نیکو و نیز یعنی ایجاد و فراهم ساختن شرایط و زمینه های رشد استعدادها و امام علی (ع) در نامه 31 نهج البلاغه که به امام حسن (ع)نوشته است مولفه ها و اجزای تربیت اسلامی را بیان کرده است.
وی گفت: مهمترین استعدادی که از دیدگاه امام علی علیه السلام باید پدر و مادر در فرزندان خویش رشد دهند تعقل و اندیشیدن در یکتایی خدای متعال است و امام علی این مطلب را در نامه خویش به امام حسن (ع) با این بیان که اگر خداوند شریکی داشته باشد آن خدایان نیز باید از طرف خود پیامبرانی فرستاده باشند در صورتی که این طور نبوده ؛ مطرح نموده است
استاد مدرسه الزهرا(س) از قول دانشمند بزرگ ابن سینا گفت: هر کسی سخن را بدون دلیل قبول کند از فطرت انسانیت خارج شده است. بنابراین اولین مولفه برای تربیت فرزند این است که عقلش را باید رشد داد. برای اینکه عقل رشد کند باید به دنبال علم و دانایی رفت و امام علی علیه السلام در خطبه ۱۰۸ نهج البلاغه می فرمایند: کسی که با نور حکمت و دانش و فهم حقیقت ،جان خودش را روشن نکند مثل چهارپایان بیابان می ماند.
استاد حکیمی با استناد به حدیثی از پیامبر صلی الله علیه و آله که به امام علی توصیه میکند هنگامی که می بینی مردم با انواع نیکی ها به خداوند نزدیک می شوند تو با انواع تعقل ها به خدا نزدیک شو به اهمیت تعقل و تفکر در زندگی تاکید نمود.
وی ادامه داد: از مولفههای تربیتی از نگاه امام علی علیه السلام این است که قلب انسان با موعظه زنده می شود و با حکمت نورانی می گردد ؛زیرا در روانشناسی قرآن، کانون و مرکز وجود آدمی دل است که می تواند سخت و خراب شود یا سلیم گردد و در روند تربیت صحیح قلب باید سالم بماند و رشد کند. پس بایقین حکمت ببخش و با زهد و با یاد مرگ قلبت را متواضع گردان. زیرا علم سه جزء است. سنت قائمه، فریضه عادله، حکمت بالغه
وی حکمت را دانش حق و مفیدی دانست که به آدمی توانایی حل مشکلات زندگی را می دهد. مانند لقمان حکیم که در تربیت فرزند موفق بوده و در مشکلات زندگی توانایی حل آنها را داشته است.
حکیمی در ادامه بیان مولفه های تربیت اسلامی به حدیثی از امام علی علیه السلام در تربیت فرزندان اشاره کرد که ایشان فرموده: فرزندان خویش را مطابق زمان خودشان تربیت کنید. به طور مثال مانند اینکه بچهها باید با تفسیر قرآن به روز آشنا باشند ونیز همانطور که در فقه اجتهاد داریم و همیشه فقه پویا میباشد در عقاید و مسائل اعتقادی هم باید اجتهاد داشته باشیم و مطابق زمان بچه ها را با این علوم آشنا کنیم.
وی معرفت نفس را یکی دیگر از مولفه های تربیتی دانست که امام علی علیه السلام به آن تاکید کرده و فرمود: معرفت نفس انفع المعارف است؛ زیرا از نظر اعتقادی ، من حقیقی ما همان روح ما است و امام علی علیه السلام می فرماید: هلاک شد آن انسانی که قدر خود را نشناخت.
حکیمی، کرامت نفس را از مولفههای دیگر تربیتی از دیدگاه امام علی علیه السلام برشمرد و گفت: دانستن تاریخ و علم فلسفه دانش ما را عمیق می کند و در تربیت صحیح می توان یادگیری این علوم را نیز مد نظر قرارداد.
استاد سطح سه مدرسه علمیه الزهرا(س) تقوا محوری، مکارم پروری، قرآن محوری، رعایت ادب و حدود رفتار، در نظر گرفتن الگوی مثبت در زندگی از مولفههای دیگر تربیت فرزند از دیدگاه امام علی(ع) برشمرد که باید هر پدر و مادری در تربیت فرزند خویش آنها را لحاظ کند.
آخرین نظرات