مدیر حوزه علمیه خواهران استان گلستان:
معلم باید فراتر از یک عمل اخلاقی خوب، فاعل فضیلتها باشد.
به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه الزهرا سلام الله علیها گرگان؛ خانم سیده نفیسه حسینی واعظ درنشست علمی با عنوان «مولفه های اخلاق حرفه ای معلم در نهج البلاغه «که درجمع شماری از اساتید مدرسه علمیه الزهرا(سلام الله علیها) گرگان برگزار شد با استناد به آیه دوم از سوره مبارکه جمعه، از بهترین امتیازات جامعه بشری را هنر معلمی دانست و گفت: معلم با تعلیم و نشر علم، انسانها را به سوی کمال و پیشرفت سوق میدهد.
وی افزود: تمام ترقیات و کمالات انسانها مدیون معلم است و هر معلمی در تدریس خود باید از ویژگیهای علمی و اخلاقی برخوردار باشد، که این دو ویژگی لازم ملزوم یکدیگر هستند.
مدیر حوزه علمیه خواهران استان گلستان، یکی از مهترین ویژگیهای علمی استاد مطهری را تسلط او بر موضوع مورد بحث دانست.
خانم حسینی واعظ، توضیح مقدمات، شناخت حد و مرز درس، بیان مسائل کاربردی و نو، پیش مطالعه و نو بودن مطالب را از دیگر ویژگیهای استاد مطهری برشمرد و ادامه داد: بیان ساده استاد به گونه ای بود که مطالب سنگین و بالا را می توانست به حدی تنزل دهد که به اندازه فهم شنونده باشد و علاوه بر عمق و وسعت معلومات، بیان گرم و دلنشینی نیز داشت که بیش از پیش سبب گرمی محضر ایشان میشد.
وی با بیان اینکه معلم، شاگرد و محتوای تربیتی سه رکن اصلی در تعلیم و تربیتی است،تصریح کرد: این سه رکن در جهت رسیدن به تربیت اخلاقی صحیح، اصالت داشته و صحت هر یک و چگونگی آنها در یک مجموعه ارزشمند است.
مدیر حوزه علمیه خواهران استان گلستان خاطرنشان کرد: معلم آغازگر جریان تربیت است که می تواند مانع بسیاری از آسیب های تربیتی شود و راه را برای حرکت در مسیر صحیح تسهیل کند.
خانم حسینی واعظ اظهار کرد: از مولفه های اخلاق حرفه ای معلم در نهج البلاغه می توان به مقبولیت و محبوبیت داشتن معلم اشاره کرد ؛ محبوبیت از اصلی ترین لوازم کار معلمی است اگر معلم را دوست نداشته باشند کار معلم خوب به سامان نمی شود. باید معلم موقعیت کار خویش را درک کند و فراتر از یک شغل و ابزار معیشت به عنوان یک هنر به آن بنگرد و گفتار و رفتارش را ماندگار و اثرمند سازد
وی اندیشه ورزی و دانش معلم را یکی دیگر از این مولفه ها بیان کرد وگفت: ارزش معلم در کلاس و مدرسه به بیان و توان علمی او می باشد و شخصیت معنوی، اجتماعی و اخلاقی او در گرو زبان و محتوای بیانی اوست.
وی بااشاره به کلام حضرت امیر که «نتیجه هشدار ، بشارت ومژده است وآن کس که تو را هشدار ونقد داد همانند کسی است که مژده داد»گفت : معلم و استادی که نقد پذیر نباشد مقبولیت قابل توجهی ندارد و از ویژگیهای معلم موفق استقبال از نقد است.
مدیر حوزه علمیه خواهران استان گلستان با اشاره به سخن علی (ع) که دانش اندوزی وارتقای توانمندی های علمی را بزرگ ترین خیر دانسته وجایگاه آن را بالاتر از هرثروت حتی فرزند می داندخاطرنشان کرد: یکی از آسیبهای جدی در جامعه به ویژه میان نخبگان و معلمان ضعف مطالعه و دانش افزایی است ؛ معلم برای رسیدن به مقام راهبری و ارتقای دانش و ایفای نقش نیازمند بهسازی خود با دانش و مطالعه است و معلم باید مطالعه را عملاً در خویش و سپس در جامعه به شکل یک فرهنگ در آورد.
خانم حسینی واعظ در پایان اظهار کرد: معلم باید دانش را با طعم فطرت الهی ارائه کند ؛ معلم باید بکوشد به عنوان یک الگوی اخلاقی شناخته شود و فراتر از خوب کارکردن تندیسی از خوبی و فضیلت باشد چرا که انسان تا خود با خوبی ها عجین نشود آبستن رفتار خوب نمی شود. پس معلم باید فراتر از یک عمل اخلاقی خوب فاعل فضیلتها باشد.
آخرین نظرات