پژوهشگر: سیده زهرا سیدالنگی
چکیده
هدف از تحقیق حاضر حقیقت عذاب برزخ از منظر آیات و روایات میباشد. با واکاوی مفهوم عذاب در آیات قرآن و روایات متعدد که از امامان به یادگار مانده است میتوان بیان نمود که در تمام عوالم هستى (عالم مادى، برزخ و قيامت) انسان داراى بدن است و در هيچ عالمى بى بدن نيست؛ به دليل اين كه روح حقيقتى است عين تعلق به بدن و در متن و ذات روح، تعلق به بدن خوابيده است. از اين رو، ممكن نيست كه روح باشد و بدنى در كار نباشد. پس اگر انسان در عالم طبيعت، برزخ و قيامت، داراى روح است - كه هست - واجد بدن نيز خواهد بود. بنابراین با توجه به حضور بدن در برزخ میتوان وجود عذاب در عالم برزخ را توجیه کرد و حال اینکه جنس و حقیقت این عذاب در عالم برزخ چیست باید ابراز داشت که :
«اگرچه نفس مجرّد شده و از بدن جدا گردید و از موانع و شواغلِ سرگرم کننده که در دنیا داشت فارغ شد اما صفات و ملکات به شکل واقعی خود نه به شکل دنیایی و ظاهری همراه انسان خواهند بود». در برزخ شکل واقعی آنها ظاهر میگردد که نوعی عذاب برای اهل برزخ است. نتایج بررسیهای مختلف در مجموع آیات، و روایات و دلایل عقلی مبنی بر این است که در برزخ عذابهای مختلفی وجود دارد که گاهی به شکل عذابهای روحانی و حسرت است و گاهی به شکل عذابهای جسمانی مانند خوردنیها و نوشیدنیهای جهنّمی(جهنّم برزخی) و غیره که البته تمام این عذابها نتیجهی اعمال انسانها در دنیاست که در آنجا صورت باطنی آن ظاهر میگردد.
واژگان کلیدی: عذاب، برزخ، آیات قرآن، روایات.
آخرین نظرات