استاد مدرسه علمیه الزهرا(سلاماللهعلیها) گرگان:
دنیا پرستی و بنده دنیا بودن عامل روی گردانی کوفیان از امام زمان شان بود
خانم لادن یونسی، استاد مدرسه علمیه الزهرا(سلاماللهعلیها) گرگان گفت: اولین عامل از عوامل رویگردانی کوفیان از امام حسین علیه السلام دنیا پرستی و بنده دنیا بودن کوفیان بود.
به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه الزهرا (سلاماللهعلیها) گرگان، خانم لادن یونسی در نشست علمی که با موضوع«عوامل روی گردانی کوفیان از امام حسین علیه السلام» با حضور کارکنان مجموعه حوزوی الزهرا(سلاماللهعلیها) برگزار شد، بیان کرد: بیتردید حضرت اباعبدالله الحسین منشاء یکی از مهمترین تحولات جهان اسلام است؛ وپرداختن به عوامل رویگردانی کوفیان از امام حسین علیه السلام می تواند عبرت جامعه امروز ما باشد.
وی مردم زمان حضرت را با توجه به موضع گیری نسبت به آن حضرت سه گروه دانست وگفت :
مردم شام موضعی نداشتند و به وضع موجود راضی بودند، گروه دوم اصحاب سیدالشهداء که امام را یاری کردندو گروه سوم مردم کوفه که در مقابل امام ایستادنددر حالی که امام را می شناختند به هدف ایشان اعتقاد داشتند و شصت هزار نامه نوشته بودند و امام را دعوت کردند ولی درعمل جا زدند.
یونسی اولین عامل از عوامل رویگردانی کوفیان از امام حسین علیه السلام را دنیا پرستی و بنده دنیا بودن بر شمرد وگفت: امام حسین علیه السلام در روز دوم محرم در سخنرانی خود فرمودند: اوضاع زمانه دگرگون شده و من در چنین شرایطی سعادت را جز مرگ نمی بینم و زندگی با ظالمین برای من نکبتبار است. مردم بنده دنیا هستند و دین لقلقه زبانشان است وقتی زمان امتحان می شود دینداران اندک می شوند.
استاد سطح دو مدرسه الزهرا(س) افزود : حسینی شدن فرمول دارد : اولا این که باید تکلیف خودمان را با دنیا مشخص کنیم وگرنه امام زمان خودمان را تنها می گذاریم؛ البته اهل بیت علیهم السلام به ما آموزش دادند که از خداوند برای دنیای خود در حد کفاف بخواهیم و برده و وابسته دنیا نشویم .
وی علت هلاکت عمرسعد را برده دنیا بودن و حبّ ریاست ، خانواده و حب مال دانست و گفت: باید توجه کرد که دنیا برای ما هدف است یا ابزار. نگاه صحیح به دنیا باید نگاه ابزاری باشد و ابزار رسیدن به کمال باشد و این جمله امام حسین(ع) «الناس عبید الدنیا» مردم بنده دنیا هستند را همیشه در نظر داشته باشیم . امام در این کلام فرمودند :مردم، یعنی همه مردم جهان را مخاطب قرار دادند و مفهوم کلام ایشان این است که برای افراد دنیا طلب و مادی، حفظ دین تنها یک موضوع لفظی است و لقلقه زبان آنهاست ۰وقتی لقلقه زبان باشد اثرگذاری دین کم میشود و بنابراین تفکردینی مهم تر از تظاهر دینی است و اگر تفکر دینی نباشد اثرگذاری تظاهر دینی بیشتر می شود.
همچنین امام حسین علیه السلام در روز عاشورا فرمودند: از خداوند بترسید و از دنیا بر حذر باشید و اگر دنیا برای کسی باقی می ماند یا کسی در دنیا ماندنی بود انبیا برای این کار شایسته تر از دیگران بودند. خداوند دنیا را برای امتحان خلق کرده و اهل آن را برای فنا آفریده است….
وی دومین عامل رویگردانی را حرام خواری مردم برشمرد و گفت: امام در روز عاشورا در پاسخ به هلهله کوفیان برای ارشاد آنان فرمودند: شکم هایتان از حرام پر شده است. آدمی که گوشتش از حرام روییده حرف امام را میشنود اما در او نفوذ نمی کند چرا که در روایات داریم عبادت ده جزء است که نه جزء آن روزی حلال است و رزق و روزی حلال تاثیر بسیار مثبتی در انسان دارد و طبق فرمایش رسول اکرم صلی الله کسی که جسمش بر مبنای حرام رشد کرده باعث می شود بوی بهشت را استشمام نکند و لذا انسان به واسطه تسلط شیطان بر نفس ،کسب حرام خود را توجیه میکند و همین باعث عدم پذیرش حق است که انسان را کوردل می کند که در کوفیان واضح و مشهود بود
کارشناس آموزش مدرسه الزهرا(س) عامل سوم روی گردانی کوفیان را میل به فساد و بی بند و باری عنوان کرد وگفت : امام حسین به مردم کوفه فرمودند شما بیعت با ما را ترک کردید و تمایل دارید با فساد و بی بند و باری زندگی کنید کسی که اهل گناه است و گناه را دوست دارد نمی تواند کنار امام زمانش باشد؛ زیرا براساس آیه 6 سوره انسان ، ذات انسان طغیانگر است و طغیان گری با دو ویژگی که در ساختار وجودی انسان وجود دارد شدت پیدا می کند: اولین ویژگی در وجود انسان براساس آیه ۱۹ سوره معارج «ان الانسان خلق هلوعا» آن است که حریص و زیاده خواه آفریده شده است.
ویژگی دوم وجودی در انسان، لذت طلبی است و از رنج و سختی فرار می کند. مشکلی که انسان دارد این است که نمی تواند تشخیص بدهد چه چیزی واقعا لذت است و چه چیز واقعا رنج است و به خاطر لذت طلبی سختی را تحمل نمی کند در حالیکه سختی ها لازمه رسیدن به کمال است اگر زیاده خواهی و لذت طلبی در کنار نفس اماره قرار بگیرد می شود اماره بالسوء. نفسی که به بدی امر می کند. اما اگر نفس را مهار کرده و زیاده خواهی به سمت معنویات سوق داده شود و در راه کسب آخرت به کار گرفته شود آن موقع اماره بالخیر می شود.
یونسی ترس را عامل چهارم رویگردانی از امام دانست و گفت : کوفیان از دستگاه اموی می ترسیدند .فرمانداران و کارگزاران بنی امیه بسیار صفاک بودند و سوابق جنایت های عظیم در کارنامه خود داشتند لذا ورود عبیدالله زیاد به کوفه و تهدیدهای او باعث ترس و خیانت مردم کوفه شد. شهادت جناب مسلم بن عقیل و هانی ابن عروه در میان مردم کوفه رعب و وحشت ایجاد کرده بود در حالی که قبل از ورود عبیدالله بن زیاد به کوفه ۱۸ هزار نفر با جناب مسلم بیعت کرده بودند.
مبلغ مدرسه با استناد به کلام امیر المومنین علی (ع) که می فرماید بزرگترین مصیبت ،نادانی است و نادانی بدترین بیماری است جهل را عامل پنجم رویگردانی بیان کرد و جهل به معنای ندانستن علوم روز ،جهل به معنای نداشتن دانش و معارفی که برای رسیدن انسان به کمال است و جهلی که در برابر ایمان است از معانی جهل برشمرد.
وی افزود: جهلی که امام حسین در مقابل آن ایستاد و در زیارت اربعین می خوانیم : جانش را در راه تو بذل و بخشش کرد تا بندگان تو را از جهالت و گمراهی نجات دهد. جهل به معنای نداشتن ایمان و نداشتن معارفی که انسان را به کمال برساند بود و این جهلی بود که به شقاوت و کفر منجر شد.
آخرین نظرات