به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه الزهرا(س) گرگان خانم طاهره سادات ضیا حسینی در نشست علمی با عنوان” شخصیت علمی حضرت زهرا (س) با تاکید برخطبه فدکیه” که به مناسبت شهادت حضرت زهرا(س) ازسوی مدرسه علمیه الزهراء(س) وبا حضور شماری از کارکنان و در سامانه سیما برگزار شد، با اشاره به این مطلب که نمی توان تعریف جامعی از شخصیت حضرت زهرا(س)ارائه دادافزود: برای تعریف یک چیز باید معرف اجلی از معرف و محیط به آن باشد تا تعریف حقیقی صورت بگیردوالا این تعریف، تعریفی ظاهری خواهد بود .
وی، با بیان اینکه تمام مقاماتی که برای ائمه معصومین(علیهم السلام) متصور است برای حضرت زهرا(س) هم مفروض است اضافه کرد: طبق فرمایش پیامبراعظم(ص) «لو لم یُخلَق علیٌ ما کان لفاطمه کفوٌ» در مسئله ازدواج آن حضرت، اگر امام علی (ع) نبود همتا و همکفوی برای حضرت وجود نداشت. این همتایی و همکفوی می رساند که تمام ویژگی ها و فضائل ائمه معصومین(علیهم السلام) در وجود حضرت زهرا(س) وجود دارد.
معاون پژوهش مدرسه علمیه عالی الزهراء(س) ، آیه تطهیر، آیه مباهله ، آیه هل أتی، را از جمله دلایل قرآنی برای اثبات مقام عصمت، مقام حجت الهی بودن و مقام ولایت حضرت زهرا(س) برشمرد .
ضیا حسینی تصریح کرد: حضرت زهرا(س) مقاماتی فراتر از ائمه معصومین( علیهم السلام ) داشتند از جمله: محدَّثه بودن ایشان است. محدَّث به کسی اطلاق می شود که هم سخن ملائکه است وهمچنین در کتاب الخصائص الفاطمیه آمده است این مقام تالی تلو مقام رسالت ونبوت یا درجه ای از درجات نبوت و رسالت است.
وی، با استنادبه روایتی از امام صادق(ع) گفت: « زمانی که پیامبراکرم(ص) از دنیا رفتند حضرت زهرا(س) بسیار اندوهگین و ناراحت بودند و خداوند ملکی را به سوی ایشان فرستاد و تا او را تسلی دهد» در برخی روایات وارد شده که این ملک حضرت جبرئیل بوده وعبارتی که در روایت آمده چنین است: « کان جبرئیل یأتیها»که نشان دهنده تکرارو استمرار این رفت و آمد است.
استادحوزه، به بیان اثبات شخصیت علمی حضرت زهرا(س) پرداخت وخاطر نشان کرد: حضرت زهرا(س) از نظر علمی همانند ائمه معصومین(علیهم السلام)، علم بماکان و ما یکون و ماهو کائن داشتندکه این علم فقط در رابطه با اموردنیایی نیست بلکه به ماوراء عالم ماده و عالم غیب به اصطلاح از عرش تا فرش را آگاه هستند. لذا همانطورکه امام علی(ع) باب علم النبی بودند آن حضرت هم چنین جایگاهی دارند.
ضیا حسینی، مصحف حضرت زهرا(س) را از دلایل شخصیت علمی ایشان دانست وگفت: در روایت، نزول ملک برحضرت فاطمه (س) بعد از وفات پیامبراکرم(ص) آمده که آن ملک پیوسته بر او نازل و ایشان را تسلی و از مقام و جایگاه پدرش آگاه می ساخت و از حوادثی که بعد از او در نسل و فرزند آن حضرت وارد می شود خبرمی داد حضرت علی( ع) آنها را به صورت مکتوب درآورده و در دست ائمه معصومین(علیهم السلام) قرار می گرفت.
وی، سخنان حضرت زهرا(س) را سند محکمی بر مقام علمی آن حضرت برشمرد واظهارکرد: بنا برروایت« ان المرءَ مخبوءٌ تحت لسانه » سخنان انسان معیار خوبی برای تبیین شخصیت و بعد علمی انسان است. از آن حضرت سخنان زیادی به دست ما نرسیده است و این به دلیل ظلم آشکاری که پس از پیامبر(ص) به اهل بیت آن حضرت شد که با دستور منع نقل حدیث، مانع از نشر و گسترش احادیث اهل بیت(علیهم السلام) خصوصا حضرت زهرا(س) شدند.
عضو هیات امنا مرکز پژوهشی الزهراء(س) ادامه داد: ائمه معصومین (علیهم السلام) تا حدودی توانستند مانع این کار شوند بنابراین مطالب فراوانی از سوی حضرت فاطمه(س) به وسیله امامان به ما رسیده است این روایت ها را مرحوم دشتی در کتاب فرهنگ سخنان حضرت فاطمه (س) جمع اوری کرده که مشتمل بر احکام، اخلاق، مناجات، عقاید و آداب و سنن می باشد.
ضیا حسینی، یادآور شد: یکی از معروف ترین سخنان حضرت زهرا(س) خطبه فدکیه ، که مجموعه ای از معارف در زمینه های توحید، مقام والای پیامبراکرم(ص)، عظمت قرآن، فلسفه واسرار احکام است و میراث دینی و علمی ارزشمندی از ایشان به حساب می آید. این خطبه ، حق را آشکار و باطل را رسوا می کند و نقاب از چهره افرادی که دین را بهانهای برای رسیدن به خلافت و ریاست قرار داده ، بردارند.
وی ، توحید را از مسائل اساسی و بسیار دقیق دین اسلام معرفی کردوتوضیح داد: تصور و ادراک توحید به صورت صحیح، کاری دشوار است زیرا در افقی بالاتر از افکار نوع مردم است. توحید و لا اله الا الله سخنی است که تأویل آن اخلاص است. در واقع تجسم توحید این است که انسان در تمام مراحل و شئون زندگی خدا را ببیند و او را صاحب اختیار خود بداند و برای غیر او در اعمال و افعال دخل وتصرفی قائل نباشد یعنی تمام زندگی بشر رنگ خدایی بگیرد.
استادحوزه، در پایان با اشاره به سخن« قام فی الناسِ بالهدایهِ» گفت: از اهداف اصلی نبوت، هدایت است. دین مجموعه هست ها و نیست ها(جهانبینی) و بایدها و نبایدها( ایدئولوژی) است که پیامبر اکرم(ص) برای هدایت بشر آورده که همان صراط مستقیم است و در سایه عمل به دستورات آن هم در جنبه فردی به عنوان انسان کامل نمونه عالی فضیلت می شوند و هم در جنبه اجتماعی جامعه ای صالح و بر اساس حق و عدالت برپا می کنند.
آخرین نظرات