استاد مدرسه علمیه و عالی الزهراء((سلاماللهعلیها) گرگان گفت:
امامان معصوم(علیهمالسلام) تجلی ناب قرآن و تاویل آن و قرآن مجسم هستند.
به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه الزهرا(س) گرگان، آقای دکتر محمدرضا حکیمی در نشست علمی با عنوان « رابطه انسان کامل با قرآن در کلام امام رضا(ع)» که با حضور کارکنان و اساتید مدرسه علمیه الزهراء(سلاماللهعلیها) گرگان برگزار شد، دستیابی به معرفت، تقویت محبت و نیز پیروی عملی از دستورات اهل بیت(علیهمالسلام) را از وظایف تمام مسلمانان برشمرد.
وی با استناد به کلام امام رضا(علیهالسلام) که فرمودند: «از خدا پیشی نگیرید و از آن دور هم نشوید و هدایت را از غیر قرآن مجویید که در این صورت گمراه می شوید.» افزود: قرآن کتاب هدایت است و هدایت یعنی انسان مقصد و راه رسیدن به هدف را بشناسد و در این مسیر حرکت کند.
استاد مدرسه علمیه و عالی الزهراء(سلاماللهعلیها) گرگان، با بیان این مطلب که هدایت برخلاف ضلالت است و ضلالت به این معنا است که انسان راه را گم کرده و به سوی مقصد حرکت نکند، تصریح کرد: قرآن، مرام نامه و دستورالعمل اسلامی است که راه و هدف را تعیین کرده و او را به صراط مستقیم سوق میدهد که مساوی با بندگی خداوند است.
آقای حکیمی با اشاره به اینکه انسان برای رسیدن به مقام عبودیت باید بر اساس محبت و معرفت، اطاعت کرده و تسلیم محض خداوند باشد، اضافه کرد: زمانی که به مقام عبودیت رسیدیم، به مقام قرب الهی نائل می شویم که مقدمه فنا و وصال در حضرت حق است.
وی با اشاره به این مطلب که ولایت در همه انسان ها وجود دارد؛ اما ولایت معصوم با ولایت مومنین فرق می کند، اظهار کرد: خداوند ولی همه مومنین است ولی به اندازه ایمان، عمل و تقوایی که دارند.
استاد دانشگاه با استناد به کلام امام علی (علیهالسلام) در جنگ صفین که فرمودند: «من قرآن ناطق هستم» بیان کرد: انسان کامل صورت عینی قرآن است و قرآن کریم صورت کتبی و نوشتاری انسان کامل است.
آقای حکیمی در مورد کلمه «اولی الامر منکم» در آیه «اطیعوالله و اطیعواالرسول و اولو الامر منکم» توضیح داد: اولی الامر منکم وجوب اطاعتش مثل اطیعوا الرسول است؛ بنابراین هارون، مامون، معاویه و یزید نمی توانند اوالوالامر باشند.
وی بیان کرد: قرآن کریم اطاعت از اولو الامر را مانند پیامبرگرامی اسلام(صلیاللهعلیهوآلهوسلم) مطلق و بدون قید و شرط آورده است که دلالت بر مقام عصمت ایشان دارد و نیز آیه «انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا» دلالت بر پاک و معصوم بودن ائمه معصومین (علیهمالسلام) دارند.
مبلغ حوزه با استناد به آیه «لا یاتیه الباطل من بین یدیه و من خلفه» تصریح کرد: همانطور که در قرآن باطل راه ندارد، در شخصیت امام معصوم(علیهمالسلام) هم باطل راه ندارد، در نتیجه امام معصوم مانند قرآن از باطل و خطا مصون و محفوظ است.
آقای حکیمی با استناد به کلام امام رضا(علیهالسلام)، مراد از نجم در آیه 16 سوره مبارکه نحل را رسول خدا و مقصود از علامات را ائمه معصومین(علیهمالسلام) دانست و گفت: این مقام، مقام تاویل است به معنی حقیقت قرآن که امام معصوم(علیهمالسلام) به آن حقیقت، آگاه است.
وی در ادامه امام رضا(علیهالسلام) را جانشین سیاسی و اجتماعی در امور دین و دنیای مردم دانست و تاکید کرد: علاوه بر این دو مقام، آن حضرت دارای مرجعیت علمی یعنی بیان حقیقت قرآن و مقام ولایت الهی و عرفانی که همان خلیفه اللهی در زمین است می باشد.
استاد حوزه در پایان سخنان خود تاکید کرد: امامان معصوم «علیهمالسلام» تجلی ناب قرآن و تاویل آن و قرآن مجسم، هستند.
“
آخرین نظرات