استاد مدرسه علمیه عالی الزهراء (سلامالله علیها) گرگان:
شهید ارزشهای اسلامی و معنوی را طراوت بخشیده و زنده می کند.
به گزارش معاونت پژوهش موسسه آموزش عالی حوزوی الزهراسلام الله گرگان، محمد حکیمی در نشست علمی با عنوان «جایگاه جنگ و شهادت در قرآن و عرفان اسلامی» که از سوی مجموعه حوزوی الزهراء(سلاماللهعلیها) گرگان و با حضور شماری از کارکنان برگزار شد، یکی از بزرگترین فرایض دینی را فضیلت جهاد دانست که زمینه ساز فضیلت بزرگتر، هدفمندتر و عمیقتر به نام شهادت است.
وی در ادامه با اشاره به آیه 40 سوره حج به بیان علت وقوع جهاد پرداخت و گفت: مهم ترین علت وقوع جهاد این است که«عده ای در مقابل کسانی که ادعای خدایی میکنند، بگویند پروردگار ما الله است، مانند مسلمانان صدر اسلام و پیامبر(صلیاللهعلیهوآلهوسلم) که دچار سختیها و آزار زیادی از طرف طاغوتهای زمان خود شده و تمام امکانات و دارایی خود را در مکه گذاشته و هجرت کردند.
استاد مدرسه علمیه عالی الزهراء(سلامالله علیها) گرگان ادامه داد: باید قضیه جهاد و مبارزه در مقابل طاغوتیان اتفاق بیفتد؛ زیرا تا دفع انسانهای بد توسط انسانهای خوب نباشد، اثری از مساجد، کلیساها و عبادتگاهها نخواهد بود..
آقای حکیمی تصریح کرد: امام علی(علیهالسلام) در خطبه ۱۳۰ نهج البلاغه خطاب به ابوذر می فرمایند: «تو به خاطر دین خود از این حکومت فاسد عثمانیان ترسیدی و آنها به خاطر دنیای خود از تو ترسیدند» لذا برای اینکه دستورات دینی در زندگی مسلمانان شیوع یابد، باید فلسفه جهاد و شهادت معنی یابد.
وی با اشاره به این مطلب که« اگر حکومت دینی نباشد یک حکومت ضد دینی نمی گذارد قوانین الهی و دستورات دینی در جامعه طرح و اجرا شود» ادامه داد: در کلامی از مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) است که میفرمایند: «هشت سال دفاع مقدس، دفاع از دین و معنویت بود» شهادت؛ مرگ خاشعانه، عاشقانه و خالصانه در جهت رضای خدا برای احیای سنت های الهی است.
استاد مدرسه علمیه عالی الزهراء (سلامالله علیها) گرگان با اشاره به کلام شهید مطهری که «شهدا شمع محفل بشریتند» اظهار کرد: شهید با خون خود، آگاهی داده و بیدار می کند، مرگ شهید برای شستشوی جامعه و پاک کردن جامعه از ناپاکان است.
آقای حکیمی با بیان این مطلب که «مرگ شهید از بیرون می خواهد منکرات جامعه را جلوگیری کرده و آن را پاک کند و درون شهید، انقلاب بزرگی اتفاق می افتد» گفت: انقلاب درونی؛ عشق به معشوق حقیقی و خداوند متعال است به همین علت جان تقدیم خدا میشود و به مقام راضیه و مرضیه می رسد.
وی به توصیف مرگ خاشعانه پرداخت و گفت: شهید فقط خدا و عظمت او را می بیند؛ بنابراین خودبینی خود را مهار کرده و زیر پا گذاشته است.
استاد مدرسه علمیه عالی الزهراء (سلاماللهعلیها) گرگان، با اشاره به اینکه؛ ما دو نوع زندگی داریم گفت: زندگی در مقام زیستن یعنی نفس کشیدن و مشغول بودن به خور و خواب و خشم و شهوت همچون حیوانات که زیستن برای آنان حاکم است و خیلی از افراد هم همین کار را می کنند؛ اما شهید فقط به زیستن مادی اکتفا نکرده و هدفمند و آگاهانه زندگی می کند.
آقای حکیمی در بیان آثار حیات دنیوی شهید تصریح کرد: شهید؛ ارزشهای اسلامی و معنوی را طراوت بخشیده و زنده می کند، شهدای ما تنها کسانی هستند که مرگ را هلاکت ندانسته بلکه مرگ را لقاءالله و انا الیه راجعون می دانند.
وی با استناد به کلام امام خمینی(رحمهاللهعلیه) که فرمودند: «انسان؛ شهید و شهادت را نمی فهمد مگر با عشق و بندگی خدا» اضافه کرد: انسان با هر علمی که به دست می آورد، تولد دوباره پیدا کرده و یا به خدا نزدیک و یا دور می شود.
آخرین نظرات