به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه الزهرا(س) گرگان، آقاي دكتر حكيمي به مناسبت شب هاي قدر در نشست علمي باعنوان"تفسير فلسفي شب قدر” كه از سوي مدرسه علميه الزهراء(س) گرگان بصورت مجازي و از طریق سامانه سیما برگزار شد، بيان كرد: از نگاه فلاسفه، عوالم هستي داراي سه مرتبه وجودي است.
وي افزود: عوالم سه گانه وجود عبارتنداز:” عالم جبروت” كه جرم وعوارض مادي وجود ندارد “عالم ملكوت” جرم مادي وجود ندارد ؛ اما عوارض مادي وجود دارد وعالم بعد ازآن” عالم ناسوت"كه عالم طبيعت بوده و جرم مادي وعوارض مادي دارد.
استاد حوزه با استناد به كلامي ازعلامه طبا طبايي(ره) گفت: «در وجود انسان هم عالم ماده وجود دارد كه قوه خيال است و هم عالم ملكوت و هم عالم جبروت كه عقل ما است؛ عالم ملكوت لطيف تر از عالم ناسوت است كه اين دو عالم رابطه علي و معلولي دارند».
حكيمي با اشاره به نظرات سيد ابو الحسن رفيعي قزويني در مورد ظرف وجودي عالم اضافه كرد:«هرعالمي يك ظرف وجودي دارد عالم ناسوت كه ظرفش زمان،عالم ملكوت كه ظرف آن دهر و ظرف عالم لاهوت خداوند است».
وي با استناد به آيه42 سوره مباركه زمر خاطر نشان كرد: در خواب، روح از بدن جدا شده و با عوالم برتراتصال پيدا كرده كه انسان ازعالم آينده مطلع و حقايق را فهميده كه درآن صورتهاي خيالي به صورت واقعي تبديل مي شود.
استاد دانشگاه با اشاره به آِيه 21 سوره مباركه حجر، شب قدر را داراي سه عالم جبروتي، ملكوتي و ناسوتي دانست واظهار كرد: در شب قدر سرنوشت انسان تعيين شده و خداوند هر چه را بخواهد محو يا اثبات مي كند.
حكيمي به مسئله اختيار اشاره كرد و توضيح داد: اختيار منافاتي با قضا و قدر الهي ندارد البته اختيار انسان مطلق نبوده بلکه بواسطه اختیار نظارت و تسلط بر ترك و انجام كارداريم.
وي ادامه داد: اختيار جزء تقديرات وجبر بوده اما افعال و انتخاب آن ارادي است و قضا و قدرالهي به معناي مديريت خداوند است.
استاد حوزه دعا، توبه واستغفار را در تعيين قضا و قدرالهي مؤثردانست و اشاره كرد: موجودات مجرد مانند فرشته و جبرئيل فقط يك امكان و سرنوشت دارند اما براي انسان علل واسباب مختلفي وجود داشته و او از خداوند عللي كه اثر مثبت در سرنوشتش را درخواست مي كند.
حكيمي يادآور شد: استغفار جبري نبوده بلكه انسان با اختيار خود، چيزهاي مطلوب را از خداوند طلب مي كند ونيز خداوند با توجه به شايستگي و صلاحيت انسان قضا و قدراورا تعيين مي كند.
وي اضافه کرد: عوامل معنوي و مادي در سرنوشت انسان تأثير داشته بنابراين قضا و قدرالهي با اعمال انسان تاثير پذير ومتغير مي شود.
آخرین نظرات