پژوهشگر: سیده زهرا سیدالنگی
چکیده
هدف از تحقیق حاضر حقیقت عذاب برزخ از منظر آیات و روایات میباشد. با واکاوی مفهوم عذاب در آیات قرآن و روایات متعدد که از امامان به یادگار مانده است میتواند بیان نمود که در تمام عوالم هستى (عالم مادى، برزخ و قيامت) انسان داراى بدن است و در هيچ عالمى بى بدن نيست؛ به دليل اين كه روح حقيقتى است عين تعلق به بدن و در متن و ذات روح، تعلق به بدن خوابيده است. از اين رو، ممكن نيست كه روح باشد و بدنى در كار نباشد. پس اگر انسان در عالم طبيعت، برزخ و قيامت، داراى روح است - كه هست - واجد بدن نيز خواهد بود. بنابراین با توجه به حضور بدن در برزخ میتوان وجود عذاب در عالم برزخ را توجیه کرد و حال اینکه جنس و حقیقت این عذاب در عالم برزخ چیست باید ابراز داشت که با این که وقتی نفس مجرّد شد یعنی از بدن جدا گردید و از موانع و شواغلِ سرگرم کننده که در دنیا داشت فارغ گردید اما صفات و ملکات به شکل واقعی خود همراه انسانند نه به شکل دنیایی و ظاهری». از همین جا روشن میگردد که ملکات رذیله در برزخ با دنیا فرق دارند. در برزخ شکل واقعی آنها ظاهر میگردد که نوعی عذاب برای اهل برزخ است. نتایج بررسیهای مختلف در مجموع آیات، و روایات و دلایل عقلی مبنی بر این است که در برزخ عذابهای مختلفی وجود دارد که گاهی به شکل عذابهای روحانی و حسرت است و گاهی به شکل عذابهای جسمانی مانند خوردنیها و نوشیدنیهای جهنّمی(جهنّم برزخی) و غیره که البته تمام این عذابها نتیجهی اعمال انسانها در دنیاست که در آنجا صورت باطنی آن ظاهر میگردد.
واژگان کلیدی: ماهیت عذاب، برزخ، قرآن، روایات.
آخرین نظرات