به گزارش معاونت پژوهش موسسه آموزش عالی حوزوی الزهراء(س) گرگان نشست علمی با عنوان گفتمان سازی جریان مقاومت در تاریخ 8/7/1402 برگزار گردید.
در این نشست خانم ساوری طلبه سطح 4 رشته کلام اسلامی، ویژگی اصلی فراگفتمان انقلاب اسلامی را اسلام دانست و بیان کرد: فراگفتمان انقلاب اسلامی بدنبال اهدافی چون برقراری حکومتهای عادل در جهان، مبارزه با استکبار، حمایت از آزادیخواهان و ملل تحت ستم، نفی سلطه و سلطه پذیری و فراهم سازی زمینه برای ظهور حکومت جهانی عدالت گستر حضرت مهدی عجل الله همواره می باشد.
پژوهشگر فعال این موسسه گفت: مقاومت، ذیل ابرگفتمانِ انقلاب اسلامی، مجموعه عناصر و مولفههایی است که هویت و تعالی آن عزت است که مهمترین نتیجه عزت اسلامی سلطه ستیزی و ایستادگی است.
وی با توجه به آیه 145 سوره انفال و آیات دیگری از قرآن کریم ایستادگی در مقابل عناصر متخاصم را از مهمترین مبانی فرهنگ راهبردی جمهوری اسلامی دانست.
خانم ساوری در ادامه بیان کرد: این گفتمان علاوه بر تجربههای تاریخی چون تحریم مسلمانان در شعب ابی طالب، در حقیقت ریشه در تجربه گام اول انقلاب اسلامی دارد.
پژوهشگر فعال این موسسه به نقش جنگ تحمیلی بعد از پیروزی انقلاب در شکلگیری اندیشه مقاومت اشاره نموده و بیان کرد: رژیم صدام حسین از طرف بسیاری از کشورهای منطقه و دو ابر قدرت شرق و غرب حمایت میشد و با نقض صریح حقوق بشردوستانه فشارهای اقتصادی سیاسی و نظامی گستردهای علیه جمهوری اسلامی وارد کرد. در چنین شرایطی اندیشه مقاومت شکل گرفت.
...
وی داشتن روحیه بالا و پشتوانه تلاشهای جنگی ایران را، در مفاهیم جهاد و شهادت نهفته دانست.
خانم ساوری در ادامه بیان کرد: با طرح موضوع فعالیتهای هستهای ایران، تحریمهای بینالمللی یک جانبه به تدریج گستردهتر شد به طوری که با ارجاع پرونده هستهای ایران از سوی حکام آژانس بینالمللی انرژی اتمی به شورای امنیت، پنج قطعنامه پیاپی برای تحریم ایران تصویب شد و سپس اتحادیه اروپا نیز به تحریم ایران پرداخت که این فشارها باعث تقویت گفتمان مقاومت گردید. که این مقاومت برگرفته از متن قرآن و سنت رسول الله است.
پژوهشگر این موسسه با توجه به این مطلب که گفتمان مقاومت دارای سطوح مختلفی است و نباید آن را به یک راهبرد و سیاست منطقهای جمهوری اسلامی تقلیل داد گفت: فهم سطوح گفتمان مقاومت مستلزم فهم نظام بینالمللی سلطه است. درواقع نظام سلطه جهانی همواره کوشیده که انقلاب اسلامی را مهار و در صورت لزوم نابود بکند.
وی نظام بین المللی سلطه را مجموعه ترتیبات نظامی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و دیپلماتیکی دانست که پس از قرون وسطا طی چند قرن شکل گرفت.
خانم ساوری بیان کرد: نظام بین المللی سلطه با پشتوانه قدرت سخت خود به ویژه توان نظامی برای تثبیت و نهادینه کردن خود در عرصههای بینالمللی نظامی و اقتصادی و فرهنگی رژیمهایی را ایجاد کرده است. که با توجه به بیانات رهبر انقلاب راه برون رفت از آن گفتمان مقاومت می باشد.
پژوهشگر این موسسه بر اساس آموزههای اصیل قرآن لا تُظلمون ولا تَظلمون گفت: ماهیت اسلام به عنوان دین توحیدی سلطهگری و سلطه پذیری را بر نمیتابد. گفتمان سازی مقاومت موجب برانگیختگی اذهان، اثرگذاری در افکار و بسیج آنها برای کنشگری در امر مقاومت می شود.
وی عامل مهمی که در نشر فرهنگ مقاومت و ارزشهای برآمده از آن در جامعه تاثیرگذار است و موجب تغییراتی در زندگی فرهنگی اجتماعی مردم به خصوص در بحبوحه جنگ تحمیلی می شود را گفتمان سازی مقاومت دانست و بیان کرد: بدون گفتمان سازی ارزش مقاومت در سطح باورها باقی میماند و کمتر در سطح رفتار نمایان میشود.
خانم ساوری در ادامه گفت: این گفتمان اندیشه و معرفت دینی را در مردم، رشد می دهد. با رشد اندیشه دینی که همراه با احساس مسئولیت و تعهد است، عمل به وجود میآید و همان چیزی میشود که پیغمبران الهی دنبال آن بودند.
پژوهشگر فعال این موسسه در تعریف گفتمان سازی مقاومت گفت: مجموعهای از باورهایی که با توجه به شرایط اجتماعی و در تعاملات انسانی در قالب مفاهیم و معانی نشانگر پایداری، عرضه و فراگیر شود و با تغییر در نگرشها زمینه اجتماعی حضور، ایستادگی و بنبست شکنی و پیشتازی را فراهم آورد و به عنوان یک ارزش گسترش پیدا کند.
وی ریشه های گفتمان مقاومت را ریشههای دینی یعنی بستر دینی که انقلاب اسلامی بر مبنای آن شکل گرفت و بستر و تجربه تاریخی دور و نزدیک؛ یعنی سنت و سیره و تاریخ اسلام و حتی تاریخ ایران دانست که این عوامل را علت موفقیت نظام اسلامی در برابر سلطه گران به شمار آورد.
خانم ساوری در ادامه بیان کرد: با توجه به دست نشاندگی و غربزدگی ایران در دو دوره پهلوی اول و دوم، انقلاب اسلامی در اعتراض به این نظام بینالمللی سلطه با رهبری حضرت امام خمینی ره ایجاد شد. که جامعه ایران به جامعهای با هویت و دارای حرف نو تبدیل شد.
پژوهشگر این موسسه ادامه داد: پس از پایان جنگ تحمیلی نظام بینالمللی سلطه برای اعمال مجدد سلطه بر ایران اقدام کرد، که رهبر انقلاب ذیل عناوینی چون تهاجم فرهنگی، شبیه خون فرهنگی، ناتوی فرهنگی، جنگ نرم و رخنه فرهنگی از آن تعبیر نمود و تاکید نمود.
وی یکی از عینیترین وجوه گفتمان را عرصه اقتصادی دانست و گفت: در عرصه اقتصادی دشمن از ابزار تحریم و ابزار اجبار علیه ایران استفاده کرده است که ما را با چالشهای درونی و بیرونی مواجه نموده است.
خانم ساوری گفت: در سطوح خارجی هم گفتمان مقاومت ابتدا در داخل کشور سپس در غرب آسیا بروز پیدا کرد، که بازتاب انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی ره و رهبر معظم انقلاب مدظله العالی با آن اهداف و آرمانها و ایدئولوژیهایی که داشت صادر گشت.
پژوهشگر این موسسه وجود گروههای مقاومت انصارالله یمن، جهاد اسلامی در نوار غزه و حشد الشعبی عراق و گروههای مشابه در پاکستان و افغانستان را از واقعیتهای اساسی در حساسترین منطقه راهبردی دنیا دانستند که معادلات قدرت را متحول کردهاند.
وی در پایان گفت: طبق فرمایش رهبر انقلاب ما باید برای ایفای نقش در پدید آوردن نظم جدید، کشور را آماده کنیم برای اینکه نقش آفرینی کند، توجه به ظرفیتها و تواناییها بشود، نه فقط در داخل کشور در خارج هم ظرفیت و طرفدارانی داریم و باید از اینها استفاده کنیم.
”
آخرین نظرات