🍁 🍁 🍁 🍁 🍁 🍁
🎊 🎊 🎊 🎊هفته کتاب و کتاب خوانی مبارک
📚 به همه کتاب ها نبايد به يک چشم نگاه کرد! برخي کتاب ها، به هر رنگي در مي آيند، تا آدم را رنگ کنند و هر چيزي که رنگ الهي نداشته باشد، زود رنگ مي بازد.
📚 کتاب ها دو جورند: کتاب هایی که وقتی با آنها محشوری، تنهایی و کتاب هایی که وقتی تنهایی، با آنها محشوری.
📚 کتاب، عسل است… لطفاً مواظب عسل های تقلبی باشید.
•┈┈••✾•🍃🌼🍃•✾••┈┈•
https://eitaa.com/lib_alzahragorgan
موضوع: "ویژه هفته کتاب و کتابخوانی"
به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه الزهرا(س) گرگان، به مناسبت هفته کتاب وکتابخوانی جلسه هم اندیشی با عنوان « عوامل و موانع گسترش فرهنگ کتابخوانی در بین طلاب» در تاریخ1400/08/24 در این مدرسه برگزار گردید.
در این هم اندیشی تعدادی از طلاب سطح دو ، سه و چهار این مجموعه حوزوی به ایراد نقطه نظرات خود در این موضوع پرداخته و سپس خانم ربابه کابوسی کتابدار مدرسه به جمع بندی نظرات پرداخته و گفت:
موانع گسترش فرهنگ کتابخوانی عبارتند از:
1. ریشه ذهنی منفی از مطالعه با خاطرات بد از دوران مدرسه
2. نداشتن انگیزه
3. تکیه بر فرهنگ شفاهی و شنیداری به جای مطالعه
4. اشتغال زیاد به فضای مجازی
5. عدم جذابیت ظاهر کتاب
6. رسانه جنبه سرگرمی دارد
7. قیمت بالای کتب
8. کمبود کتابخانه ها از نظر کمی و کیفی
9. برخورد نا مناسب کتابداران
و عوامل گسترش فرهنگ کتابخوانی عبارتند از:
1. نقش رسانه: آگاهی بخشی ، معرفی کتاب توسط هنرمندان، تولید محتوا در رابطه با اهمیت مطالعه، برگزاری مسابقات
2. نقش خانواده: ایجاد فرهنگ کتابخوانی از دوران کودکی ، تشویق فرزندان به کتابخوانی، خرید کتاب در سبد خانواده
3. اساتید: استعداد یابی طلاب و تشویق طلاب به کتابخوانی، آگاهی بخشی به طلاب از مسولیت آن در پاسخگویی به سوالات و شبهات
4. مسئولین پژوهش: برگزاری نمایشگاه کتاب، ترغیب طلاب به کارهای پژوهشی، سختگیری نکردن برای افراد مبتدی
5. کتابدار: یاد گرفتن سواد اطلاعاتی،، آشنایی با کتابخانه های دیجیتال و کتابخانه های مجازی، کسب اطلاع از تازه های نشر، شناخت نیاز مخاطبین و سوق دادان آنان به سمت مطالعه، به روز رسانی کردن کتب، برگزاری مسابقات ، گسترش کتابخانه از نظر کمی و کیفی، آشنا کردن مراجعین با کتابخانه های دیجیتال و مجازی، آشنایی مراجعین با کتابهای صوتی
به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه الزهراء (س) گرگان نشست نقد کتاب «کارکردهای خانواده» در تاریخ1400/08/22 برگزار گردید. در ابتدای این نشست دکتر عبداللهی فر گفت: اگر نوشتن در حوزه علم و دانش و تحقیق بخواهد ارتقاء پیدا کند اصول نوشتن و روش تحقیق و نقد باید اهمیت پیدا کند.
ایشان در ادامه به بیان معنای نقد پرداخته و گفت: نقد در دیدگاههای مختلف را به معنای بیان نواقص، ویژگی های مثبت و محسنات و دیدگاه معتدل آن یعنی همه جانبه نگر بودن دانست.
وی شرط رشد در حوزه نوشتن را نقد دانسته و بیان کرد: نقد دارای ابعاد مختلفی است از جمله نقد ساختار که شامل اجزاء، بخشها و فصول کتاب، نقد محتوای کتاب و نقد ادبیات تحقیق و نگارش می باشد.
استاد حوزه یکی از چیزهای مهم در تحقیق را روش دانسته و منظور از روش را روشهای مورد توجه در منطق از جمله استقراء، قیاس و … دانست.
دکتر عبدللهی فر در ادامه در نقد کتاب کارکردهای خانواده گفت: یکی از نکات مثبت این کتاب موضوع این کتاب است که کارکرد خانواده یک جزء از کل است .
ایشان درادامه بیان کرد: بین عنوان فرعی یعنی(بررسی عوامل موثر بر تغییر و تحول ساختار و کارکردهای نهاد خانواده)و عنوان اصلی یعنی (کارکردهای خانواده) چالش وجود دارد، زیرا عنوان فرعی عوامل موثر بر تغییر و تحول ساختار است که این عنوان غیر از کارکرد خانواده است.
وی دارا بودن این کتاب از مقدمه و تعداد فصول مناسب و نتیجه گیری را از محسنات این کتاب دانست.
استاد حوزه در ادامه بیان کرد: بیان مساله اصلی کتاب و دو فرضیه در مقدمه، از جمله مواردی است که خواننده با مطالعه آن متوجه می شود نویسنده به دنبال چیست اما در مقدمه این کتاب به آن پرداخته نشده است.
ایشان بیان کارکرد خانواده در مقدمه و بیان عوامل موثر بر تغییر و تحول ساختار را در نتیجه از دیگر اشکالات این کتاب دانسته و بیان کرد: در مقدمه و نتیجه باید به موضوع اصلی تحقیق یعنی کارکردهای خانواده پرداخته شود.
ایشان در پایان ناسازگاری بین تعداد صفحات فصول را از دیگر اشکالات این کتاب دانست .
در ادامه حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر فضیلت در دفاع از کتاب خود گفتند: یک اثر خوب، مانند یک اسم خوب است و باید سه ویژگی کوتاه، گویا و زیبا بودن را دارا باشد. اگر بخواهم به بازنویسی این کتاب بپردازم بخش ویژه ای از اشکالات استاد منتقد اصلاح می شود.
ایشان در ادامه در پاسخ به اشکال عنوان بیان کرد: به دلیل تشکیل شدن هویت خانواده از دو زیرساخت ساختار و پیکره و کارکرد و تاثیر توأمان آن دو از یکدیگر نمی توان آنها را از هم جدا دید.
ایشان در پاسخ به اشکال عدم تناسب بین تعداد صفحات فصول گفت: معیارهای شکلی در مقالات و پایان نامه و … در این حدش متعادل است که به لحاظ حجم، تناسبی بین فصول باشد و اثر را زیباتر و خوشخوان تر می کند اما افراط در این موضوع مخصوصا در مقالات و پایان نامه ها باعث می شود تمرکز نویسنده را از مساله اصلی بگیرد.
وی اشکال مربوط به کلید واژه را صحیح دانسته و در پایان بیان کرد: کتابهای جدی در حوزه دانش شناسی خانواده با رویکرد جامعه شناسی بسیار کم است و علت آن توصیفی بودن گزاره های جامعه شناسی و دستوری بودن گزاره های دینی است که مقارن کردن آن دو با هم بسیار مشکل است و مطلب دیگری که آن را مشکل می کند موضوع اسلامی سازی است.
به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه الزهرا سلام الله علیها گرگان کارگاه تند خوانی به مناسبت هفته کتاب در تاریخ 25 آبان 1400 در این مدرسه برگزار گردید.
در این کارگاه دکتر حسینعلی سرگزی به بیان ضرورت های مطالعه در عصر حاضر پرداخت و گفت:
از آنجایی که طبق آمار جهانی در یک دقیقه چیزی حدود ۱۰ هزار کلمه بر دانش بشری افزوده میشود میتوان گفت در هر یک ساعت ۳ هزار صفحه به دانش بشری اضافه می شود. بنابراین لازم است برای اینکه ما از مطالعه علوم بشری و پیشرفت عقب نمانیم به مطالعه گزینشی در راستای پاسخ به سوالات علمی مان روی آوریم و این امر مقدور نیست جز اینکه به روش های مطالعه مناسب که از جمله آنها تندخوانی است توجه کنیم.
وی در ادامه به بیان فواید مطالعه کتب مختلف پرداخت و گفت: مطالعه ،باعث تقویت حافظه می شودزیرا واژگان جدیدی پیش میآید که باعث تفکر می شود و تفکر کردن باعث تقویت حافظه می شود.
تجربه کردن خواب راحت یکی دیگر از فوائد مطالعه است. زیرا ذهن از نگرانی های مختلف دور می شود و درگیر مطالب مورد مطالعه می گردد.
وی با اشاره به اینکه فرد مطالعه کننده به مرور جذاب تر و قابل اعتماد تر به نظر می رسد.به بیان فواید دیگر مطالعه از جمله تقویت فن بیان ، کاهش استرس ، ایجاد لطافت در انسان و موجبات تقویت خلاقیت شده و قدرت شنیداری ما را قوی می کند.
دکتر سرگزی بیان کرد: مطالعه باعث کاهش افسردگی شده و انسان را اجتماعی می کند. زیرا رفتار ما متاثر از فرهنگ ما است. همچنین مطالعه باعث افزایش خزانه لغات می شود زیرا با واژگان قدرت فهم و تفکر ما بیشتر می شود.و باعث تقویت مهارت نوشتن شده چون نوشته های مختلف را می بینیم و با آن ها آشنا می شویم.
وی سپس به توضیح فن تند خوانی پرداخت و گفت: تندخوانی فن دید زدن است و دید زدن تابع شرایطی است که از جمله آن ها تابع حرکت منظم و ریتم وار چشم بر روی صفحات کاغذ می باشد.
سرگزی گفت: تندخوانی مستلزم آموزش و تمرین بوده و مهارتی اکتسابی است.
وی گفت: می توان تند خوانی را با خواندن مطالب ساده و رمان و کتاب هایی که خزانه لغات ما با آنها همخوانی دارد شروع کرد.
عبارت خوانی یکی دیگر از شرایط تند خوانی است. به جای این که کلمه را بخوانیم عبارت را میخوانیم چون زمانی که عبارت را میخوانیم سرعت مطالعه بیشتر می شود.
عبارت خوانی دوسطح دارد: 1- مکانیکی به این صورت که گروهی از کلمات را با هم ببینیم .
2- ادراکی به جای توجه به معانی تک تک کلمات، مفهوم را از جمله در بیاوریم؛ زیرا در تندخوانی ما به دنبال درک مفهوم هستیم.
دکتر سرگزی در ادامه بیان کرد:در تند خوانی باید کل اعتبارات را بخوانیم. از مکث های طولانی اجتناب کنیم.
واژه ها را گروه بندی کنیم و در مطالعه هیچگاه به عقب برگردیم حتی اگر قسمتی را متوجه نشدیم نگران نباشیم .
هدفمند مطالعه کنیم و باید برای مطالعه به روش تندخوانی، مسئله ناشناخته ای داشته باشیم. که برای آن مطالعه کنیم.
وی در پایان به تکنیک های تندخوانی از جمله مراحل سه گانه اسکن کردن اشاره کرد: 1- مبتدی یا اصطلاحاً یک انگشتی 2- روش نیمه حرفی یعنی روش سه انگشتی 3- روش حرفه ای
به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه الزهرا(س) گرگان نشست علمی با عنوان « رابطه کتابخوانی و رشد اجتماعی» در تاریخ ۲۳ آبان ۱۴۰۰ در این مدرسه برگزار گردید.
در این نشست علمی حجه الاسلام والمسلمین دکتر عبدالله شاهینی گفت: کتاب رسانهای است که اطلاعات را منتقل میکند و معنای عامی دارد که هرنوع رسانهای را در بر میگیرد که ما در اینجا به معنی متفاهم عرفی آن که اوراق بین جلدین است اشاره می کنیم.
وی ادامه داد: خداوند متعال در سوره یونس آیه ۶۱ مجموعه هستی را کتاب نامیده است. «وَ ما تَكُونُ فِي شَأْنٍ وَ ما تَتْلُوا مِنْهُ مِنْ قُرْآنٍ …» يعنى اى محمد تو در هيچ حالى از حالات و در هيچ كارى از كارها مانند تبليغ رسالت و تعليم شريعت و غيره نيستى، و چيزى از قرآن را تلاوت نكنى، و تو و امت تو هيچ كارى از كارها را انجام ندهيد جز آنكه ما بر اعمال شما آگاه و شاهد و ناظر آنها هستيم.
بنابراین مجموعه هستی را کتاب آفاق میگوییم که کتاب بیرون نام دارد وکتاب درون هم ، نفس انسان است که این کتاب را در عرف به اشتباه، نامه اعمال می گویند.
استاد مرکز تخصصی الزهرا (س) اضافه کرد: در قرآن کریم با دو اطلاق از کتاب مواجهیم: کتاب نفس و کتاب اعمال. کتابی که در آیه شریفه به آن اشاره میکند مجموعه اعمال انسان است که اسمش را کتاب نفس می گوییم و در آن از هیچ چیز دریغ نشده است . تمام هستی کلمات خدا هستند چون کلمه مظهر و اظهار کننده چیزی است که نویسنده اظهار می کند. تک تک وجودات هستی اظهارکننده ی صفات باری تعالی است.
شاهینی افزود: در قرآن کریم واژه کتاب ۲۵۵ بار، واژه علم ۵۸۲ بار، قلم 2بار و و اقراء 3 بار تکرار شده است.
وی در مورد محوری ترین آیه قرآن کریم توضیح داد که: سوره صاد آیه ۲۹ نشان میدهد انسان مسلمان باید محور زندگیاش چگونه باشد و چه نگاهی داشته باشد، که در حقيقت تامينكننده هدف آفرينش است و مىفرمايد:” اين كتابى پر بركت است كه بر تو نازل كردهايم، تا آيات آن را تدبر كنند، و صاحبان مغز و انديشه متذكر شوند” (كِتابٌ أَنْزَلْناهُ إِلَيْكَ مُبارَكٌ لِيَدَّبَّرُوا آياتِهِ وَ لِيَتَذَكَّرَ أُولُوا الْأَلْبابِ).
با توجه به این آیه، انسان مسلمان اولا کتاب محور است. قرآن محور است که قرآن هم یکی از مصادیق کتاب است . انسان نمی تواند از قرآن فاصله داشته باشد. ثانیا تدبر محور است. ثالثا پند محور است. می خواند تا پند بگیرد. و نیز خرد محور است.پس چهار عنصر در این آیه برای انسان تاکید می شود: کتاب محوری، تدبر محوری،پند محوری، خرد محوری.
استاد این مرکز در مورد فواید کتابخوانی گفت:
شش فایده برای کتابخوانی می توان متصور شد:
1- کتاب خواندن آرامش درونی می آورد. امام صادق علیه السلام در کافی می فرمایند: زمانی بر مردم خواهد آمد که نمیتوانند به چیزی انس بگیرند جز به کتابهایشان. مردم در آن زمان دچار به هم ریختگی ذهنی شده اند و یکی از راههای کسب آرامش مراجعه به کتاب است.
2- کتاب عامل نظم اجتماعی است. امام صادق علیه السلام در کافی جلد ۵ می فرماید: خداوند منت گذاشته بر انسانها چه مومن چه کافر چه فاجر چه نیکوکار ؛کتاب را به انسان عرضه کرده و حساب را به انسان یاد داده است. اگر حساب و کتاب در زندگی بشر نباشد همه همدیگر را به غلط و اشتباه می اندازند
3- کتاب عامل انسجام علمی است. پیامبر صلی الله فرمود: علم و دانش اگر ثبت نشود به هم ریخته میشود.
4- کتاب عوامل ماندگاری ملتها و فرهنگ هاست خیلی از فرهنگ ها که کتابت نداشتند ممکن است نامی از آنها نباشد.
5- کتاب پشتوانه روح و ذهن انسان است. امام صادق علیه السلام می فرماید: روح و ذهن تکیه اش به کتابت است و اگر به داشته های ذهنی خود تکیه کنیم تکیه درستی نکردهایم اتکا به کتابت، روح و ذهن را قوی تر می کند.
6- کتاب پیوند دهنده نسل هاست. ما چون با انقطاع نسل ها مواجهیم و دلیل انقطاع نسل ها فاصله از کتاب است. کتابی که بتوانند نظام ارزشی ما را به آنها انتقال دهد باید تهیه کنیم. و بهترین هدیه که پدر و مادر میتوانند به فرزندان خود دهند همین کتاب است و با هدیه کتاب ، فرزند را به خود پیوند زده اند.
آخرین نظرات