به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه الزهرا (س)گرگان سلسله نشست های معرفت شناسی عاشورا از تاریخ 20/6/97دراین مدرسه برگزارگردید.دراین نشست خانم فرحناز رجب زاده از اساتید این مدرسه به ایراد سخنانی پرداخته وفرمود:
پیامبراکرم (ص)دروصیت نامه خود به امام علی (ع)فرمود:علیک بمحاسن الاخلاق فارتکبهاومساوی الاخلاق فاجتنبهافان لم تفعل فلا تلو منّ الانفسک . اینکه به امام علی (ع)سفارش موکد می فرماید که مکارم اخلاق را انجام دهد واز مَساوی (زشتی ها) اخلاق پرهیز نماید.
استادمدرسه ادامه داد:
درواقعه عاشورا ماشاهدآنیم که زیباترین کرامت های اخلاق توسط امام حسین ویاران باوفایش به وقوع پیوست واین مطلب درس بسیار بزرگی برا ی شیعیان درزندگی می باشد.ایشان ادامه داد از مهم ترین نکاتی که باید برای دریافت و به کاربستن مکارم اخلاق درنظرگرفت این است که ابتدا باید رذیله های اخلاق را ازخود دورکرده وبیرون ریخت.مانند یک پزشک که بامراجعت یک بیمارابتدا اورا ازغذاها وچیزهایی که برای سلامتی اش مضراست پرهیز می دهد وسپس برای او دارو ودرمان هایی راتجویز می کند که اثربگذارد.زیرا اجتناب از مکاره مقدم برکسب فضایل است.
سرکارخانم رجب زاده سپس به بیان وتوضیح قوه غضب که که یکی از مهم ترین مَساوی اخلاق است پرداخته وفرمود:درانسان سه قوه باطنی وجود داردکه قوه شهویه وغضبیه ووهمیه می باشد.وبا کنترل غضب یک سوم وجودانسان تحت کنترل قرارمی گیرد.البته باید گفت قوه غضبیه فوائد بسیاری نیز دارد.امام خمینی درکتاب اربعین حدیث خود می فرماید:یکی ازنعمت های بزرگ الهی است که بواسطه آن تعمیردنیا وآخرت می شود وحفظ بقای شخص ونوع ونظام عاید می گردد.اگراین قوه شریفه نبود انسان ازخود درمقابل ناملایمات طیبعت دفاع نمی کرد و دستخوش زوال می شد وازکمالات و ترقیات باز می ماند.امربه معروف ونهی ازمنکر واجرای حدود وتعزیرا ت دینی ودفاع ازجان و مال و ناموس ازقوه غضبیه نشات می گیرد.خانم رجب زاده درادامه بیان داشتند آنچه که مهم هست این است که باید مواظب بود این قوه تحت فرمان عقل وشرع نیروی اعتدال را پیش گیردکه دراین صورت باعث زیبایی سیرت باطنی می شود و اگرازاعتدال خارج شود دچارافراط و تفریط شده سیرت انسان را زشت و تباه می کند.خروج غضب ازمحوراعتدال یکی ازرذایل بزرگ است که گناهان بزرگ دیگری را باخود به همراه دارد.
آخرین نظرات