استـاد راهنما: حجت الاسلام والمسلین نیرومند
پژوهشگر : مـریم همت
چکیده
از جمله جریانهای نو اجتماعی در کشور ما معنویتهای جدید است که از آن به عرفانهای نوظهور هم یاد میشود. این جریانها امروزه به گونهای شگرف در حال تولید و تکثیر هستند. حضور این جنبشها ضمن اینکه نشان از حیات دینی و وجود تمایلات معنوی در مردم دارد، خطر مسموم کردن فضای عمومی و جایگزینی کالاهای بدلی به جای عرفان ناب و معنویت حقیقی را گوشزد میکند.
امروزه دو دسته معنویتهای نوظهور در کشور ما فعالند: دسته اول، معنویتهای کهن، مانند یوگا، بودیسم و تائو و دسته دوم معنویتهای جدید که معمولاً نگاه روانشناسانه دارند و عمر چندانی ندارند همانند، وین دایر، شاکتی گواین، کاترین پاندر، اشو، کوئیلو.
از جمله عوامل پیدایش عرفانهای نوظهور میتوان به شیدایی فطری، بنبست فلسفه مدرن، بحرانهای روانی و اجتماعی و … اشاره کرد. و در مورد ویژگیهای مشترک همه آنها، ستم پذیر بودن، سحر و کارهای خارقالعاده، ناتوانی از ایجاد تحول در زندگی، قابل تأمل است.
یوگا از جمله معنویتهایی است که در کشور ما نوظهور است و تعداد قابل توجهی از یوگاکارها از یوگا به عنوان راه حقیقت خواهی و طریق ورود به عالم معنا سخن میگویند. در واقع یوگا عرصه عملی و کاربردی تئوریهای فلسفه سانکهیه به شمار میآید که قدیمیترین و مهمترین سیستم فکری و فلسفی هند است.
یوگا تنها یک ورزش نیست، بلکه مکتبی است تن محور،ناسازگار با طبع انسان که در آن خلأ خداشناسی و معاد باوری وجود دارد. برخلاف نگاه قرآن، هدف نهایی یوگا خاموش نمودن ذهن و زدودن رنج از زندگی انسان است.
واژگان کلیدی: عرفان، عرفان نوظهور، یوگا، معنویت.
آخرین نظرات