استادراهنما :جناب آقای دکتر عباس عبداللهی فر
پژوهشگر: منیر مازینی
چکیده:
تحقيق انجام گرفته، تحقيقي كلامي و فلسفي دربارة يكي از مهمترين مسائل فلسفه دين ميباشد. عدل به معناي تعادل و اعتدال و تناسب و برابرياست .اما در مورد شر بايد گفته شود كه شر امري عدمي است و يا شر هر امر منافري است كه شيء از آن ميگريزد و منشأ آن يا عدم ذات است يا عدم كمال.
در اين تحقيق در مورد مفاهيم واژهها بحث شده و اقوال مختلف فيلسوفان در اين مورد بيان گرديده است. همچنين بحثهاي مختلف ديگر همچون اقسام شرور و تعاريف كوتاهي در مورد هر يك از اقسام آن ارائه ميشود. همچنين در مورد جايگاه فلسفي شرور كه بحثي مبسوط در مورد عدمي بودن شر، نسبي بودن شر،… دارد ارائه شده است. در ادامه در مورد رابطه شرور و عدل الهي، شرور طبيعي، شرور اخروي و شبهات مطالبي آورده شده است.
اما در رابطه با اهميت موضوع بايد گفته شود كه، وجود بدبختيها و ويرانگريهاي عالم طبيعت در ذهن انسان سؤالاتي را ايجاد ميكند كه اگر انسان به اين سؤالات پاسخ جامعي نيابد ممكن است دچار گمراهي شده و در ورطه هلاكت بيفتد و مانند بعضي از افراد به دوگانگي خداوند اعتقاد پيدا كند. به همين منظور در این تحقیق سعی شده است، با مراجعه به اسناد موجود و نقل از کتب مطالبی را گردآوری کرده تا پاسخی مناسب به شبهات مطرح شده در این زمینه باشد. و همچنین سعی شده است به سوالاتی پیرامون عدل و مسئله شر پاسخ داده شود. از جمله این سوالات معنای عدل الهی و شر، دیدگاههای مختلف در مورد عدل و شر، رابطه عدل الهی و مسئله شر و در نهایت پاسخ به شبهات مطرح شده در این زمینه است. و در نتیجه مطرح شده است که لازمه قانونمندی جهان این است که خوبیها و بدیها در سرنوشت و حیات فردی و اجتماعی بشر تاثیر بگذارند.
واژگان کلیدی: خداوند،عدل، شر، كيفر، عذاب ،شرور،حوادث
آخرین نظرات