استاد راهنما: جناب آقای محمدحکیمی
پژوهشگر :احترام سادات خیامی
تمایل به کمال و دوری از کاستیها و عبور از پیچ و خم رذایل اخلاقی امری نهادی در درون انسان است و هر فردی از نخستین روزهای زندگی با حرکات طبیعی ویا آگاهانه خواهان رسیدن به کمال و فضایل اخلاقی است . همانگونه که پیامبران الهی با صحه نهادن بر این عمل کلی و گسترده به معرفی روابط و وفاید ایمان با فضایل اخلاقی پرداخته اند وبا جداسازی ایمان و کمال واقعی از ایمان و همی و خیالی دستیابی بشر را به فضایل و کمالات اخلاقی آسان ساخته اند. هدف این آموزگان آسمانی این بوده است که بشر را از طریق تعالیم خود، با ملاک های واقعی فضیلت آشنا ساخته و حرکت و تلاش او را به سمت فضیلت های واقعی رهبری کنند.
از موضوعاتی که در قرآن به صورت گسترده، مورد بحث وبررسی قرار گرفته ، آفرینش و حقیقت انسان ، روحیات خاص و چگونگی رسیدن وی به کمال و فضایل اخلاقی می باشد . مثلاً قرآن انسان را خلیفه خدا درون زمین ، معلم فرشتگان، متعلم از جانب خدا که او را به بهترین وجه آفریده، معرفی می کند. هم چنین قرآن در سوره عصر، انسان را زیانکار معرفی می کند و می فرماید:( ان الانسان لفی خسر) ولی بلافاصله گروهی را که دارای ایمان به خدا عمل نیک و پیرو حق و شکیبا صفت هستند، در حالی که دیگران را نیز به حق و شکیبایی توصیه می کند ، استثنا می کند و می فرماید: ( الا الذین آمنوا و عموالصالحات وتواو بالحق وتواصو بالصبر) به عبارت روشنتر انسان که از مکتب وحی و تعالیم حیات بخش پیامبران دوری جوید، انسان ستمگر و خودخواه است ولی پس از آن که روح او از سرچشمه،ایمان حقیقی سیراب گردید در مسیر رسیدن به فضایل اخلاقی قرار می گیرد و در این صورت است که او می تواند خلیفه خدا در روی زمین گردد.
در راستای این روش قرآن ، در این پژوهش به بیان وبررسی رابطه ایمان با فضایل اخلاقی و دوری از رذایل اخلاقی پرداخته شده است شاید چراغی فرا راه متفکران و مسلمانان باشد.
آخرین نظرات